Hej,

"Måste" köpa en bandsåg då det ska sågas staketspjälor till kommande staketbygge. Jag har läst många trådar på forumet. Men har lite frågor kvar. jag har fastnat lite för denna såg:
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=394&category=37

Någon som har någon synpunkt. Den verkar ha bra kapacitet (såghöjd). Den har gjutjärnsbord och inte minst ett ok pris.
 
Tror den kommer fungera fint till staketspjälor och även annat. Överväg dock att köpa ett bra blad till den, det som levereras med den är sannolikt inte bra.
 
Tackar för input.
Tips på ställe där man köper bra blad?
 
k_per skrev:
Tackar för input.
Tips på ställe där man köper bra blad?
Jag har goda erfarenheter av TuffSaws.
 
Håller med, tuffsaws är både bra och prisvärda.
 
trattalask
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite, vad tror ni om denna? https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5056&category=37 vill gärna ha en trefasmaskin. Är det värt att gå upp lite i pris mot den som TS länkade till?

Vill egentligen ha en äldre maskin men har inte tid att renovera om jag ska hinna använda den med. =/
 
Har en ejca bs-50 med 500mm hjul och 300+mm såghöjd. Och jag tror ovanstående sågar säkert skulle fungera ypperligt istället för den. Har man inte tid att tjorva med äldre grejer så har man inte tid helt enkelt.
 
Lånar tråden jag också... Har lite dåligt med utrymme så jag har kommit fram till att en 14tum/350mm bandsåg är max storlek. Men, kruxet år att jag vill ha stå stor såghöjd som möjligt. Har suktat efter amerikanska 14-tums sågar som har 310mm såghöjd. men inte hittat några i Svedala med mer än 200mm såghöjd. Nu hittade jag denna som har 235mm såghöjd och dessutom motorbroms och 1500w motor https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=11525&category=37
Vad tror ni om den? Är DUABhuset ok? Hur brukar kvaliteten på deras Kinagrejer vara? Någon som vet?

/woodchuck
 
woodchuck skrev:
Lånar tråden jag också... Har lite dåligt med utrymme så jag har kommit fram till att en 14tum/350mm bandsåg är max storlek.
Hur kom du fram till det? Bandsågar tar ju ganska lite plats, det blev ingen större skillnad i utrymme för mig att gå från 14" till 20".
 
Till saken hör att Friends Of The 14" Delta är en klubb med många tiotusentals internätaktiva medlemmar varav många är lika trångsynta som en saudiarabisk koranskolestudent.
Jag påstår inte att 14 tums Deltan och alla kopiorna av den som andra tillverkare spottar ut för den amerikanska marknaden är dåliga sågar men man måste läsa de rättrognas predikningar med en rejäl dos skepticism.

För amerikanerna har 14tumsbandsågen blivit en lika viktig del av amerikanernas kulturella identitet och kulturellt betingade bild av hur man skall göra saker som diskstället är för rikssvenskarna och den eländiga skogskärran med fasta stakar och rundstålskofoten är för finnarna. Sedan vill ingen ens tänka tanken att den fastslagna standardlösningen kanske bara passar en del av användarna eller kanske rentav är en dålig lösning.

För att bladet skall skära rakt med rimlig matningshastighet i tjocka bitar krävs ett brett blad vilket i sin tur kräver stor hjuldiameter och en kraftig stomme som håller att spänna ett brett blad med.
Därför har små bandsågar i allmänhet liten såghöjd. Inom sina begränsningar fungerar småbandsågarna bra men en liten såg blir aldrig stor hur hög man än bygger den.

Jag vet ingenting om sågen från duab men jag är alltid skeptisk till Kinamaskiner vad de än har klistrat för namn på dem.
Själv har jag en 24" E.V.Beronius från 1910-talet. Efter en grundlig renovering är den lika bra som en splitterny fullstor proffssåg och totalkostnaden blev bara ett par tusen kronor högre än duabs 14tummare...... men jag satte mycket tid på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
nivv och 1 till
  • Laddar…
14 tum var minsta storleken som hade tillräcklig såghöjd och på många större maskiner är såghöjden inte så mycket större. Men nanowire har rätt i att lite större maskiner inte tar så mycket mera golvyta . Det var mindre skillnad än jag hade trott.... Två problem med gamla maskiner (för mig) även om jag är medveten om att kvaliteten är bättre: a) jag vill inte/kan inte renovera slitna hjul, trasiga kullager, etc, b) gamla sågar brukar inte ha så bra såghöjd om de inte är väldigt stora. Fast en halvny begagnad ejca med 500mm hjul kanske kan funka (om den inte blir för stor, någon som vet hur mycket golvyta en sådan behöver?).

/woodchuck

/woodchuck
 
woodchuck skrev:
14 tum var minsta storleken som hade tillräcklig såghöjd och på många större maskiner är såghöjden inte så mycket större. Men nanowire har rätt i att lite större maskiner inte tar så mycket mera golvyta . Det var mindre skillnad än jag hade trott.... Två problem med gamla maskiner (för mig) även om jag är medveten om att kvaliteten är bättre: a) jag vill inte/kan inte renovera slitna hjul, trasiga kullager, etc, b) gamla sågar brukar inte ha så bra såghöjd om de inte är väldigt stora. Fast en halvny begagnad ejca med 500mm hjul kanske kan funka (om den inte blir för stor, någon som vet hur mycket golvyta en sådan behöver?).

/woodchuck

/woodchuck
Det behövs fri yta framför/bakom och till höger och det beror mer på vad man ska såga än på själva sågens storlek och i realiteten blir det väl det utrymmet som avgör.
Men den minsta golvytan som en bandsåg upptar brukar vara bordets storlek (ungefär samma som hjuldiametern) i djupled och dito plus några decimeter i bredd. Men jag kan mäta exakt om du vill.
 
Jag kommer att behöva ha bandsågn på hjul så att jag kan ta fram den när den ska användas (för att skapa utrymme framför och bakom, men jag behöver kunna stuva undan den på inte mer än en kvadratmeter när den inte används. Min verkstad är ena halvan av ett dubbelgarage så jag har knappt 3 meter i bredd och knappt 6 meter på längden. Med maskiner, hurtsar, arbetsbänkar och virkesförvaring längs alla väggar blir det en drygt 1 meter bred gång i mitten där man kan dra ut maskinen och arbeta med den. Försöker också ha helt fritt mellan 100 cm (bänkhöjd) och ca 150 så att jag kan utnyttja nästan hela rummets storlek på den höjden för att hantera virke etc. Det är förutsättningarna. Jag var inne och tittade på specar på nyare maskiner och bandsågar med 400/500 mm hjul verkar inte ta så mycket större plats än en 350mm maskin för borden kan vara samma eller tom mindre (vilket förvånade mig), men de väger en hel del mer så det blir tyngre att flytta runt. Nanowire: Hade du måtten på en ejca med 500mm hjul?

/woodchuck
 
Redigerat:
Det finns olika Ejca m 50 cm hjul, tror min är lite djupare då ramen av skyddsrumsmodel sticker ut bakåt vilket gör den nästan kvadratisk. Ungefär djup 80 x bredd 85-90 cm.
Norrbottenssnickaren har den andra modellen och jag gissar att den är något mindre på djupet?
Person mäter djupet på en Ejca verktygsvagn i en verkstad med en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack nanowire för detta. Det sätter ju saker och ting i ett lite annat ljus. Helt plötsligt känns en begagnad ejca, acm, eller liknande i bra skick med 400-500mm hjul som ett mycket bättre alternativ än en ny 14 tummare. Jag trodde de var större (proportionellt mot storleken på hjulen typ). Blocket nästa.

/woodchuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.