:)

Sådde gräsmatta för första gången i mitt liv för 3-4 veckor sedan. Valde efter tips här på forumet Weibulls extra green. Sakta, men säkert börjar det bli grönt på tomten...

1. Finns det någon bra regel hur mycket av gräset som ska kommit upp innan man "klampar" runt för att göda??

2. Tips på vad man kan göda med första gången!??
Köpte något som hette Stroller, som skulle både göda gräsmatta och vara effektiv mot ogräs... Ett köp jag ångrar... för där är inte jätte mycket ogräs, men visst där är, men det kan man väl göda bort på ett mer effektivt sätt?? Eller??
Har ni tips på något att göda med?? Gärna konkreta förslag på märken med mera!!??

Kan ju säga att jag bor i Skåne...

Hoppas på tips!!
 
nu ska du nog inte göra något alls tror jag , gräset hinner inte somna in för vintern om man gödar så här sent har jag förståt det som, till våren kan du köra strollern gissar att det är kombi varianten, bara få det jämnt ut över hela ytan, annars ser du färgskiftningar i gräset. alt kan du använda TG växupp. funkar det också,

enda tipset sen , nu när gäset är i första gro fasen så ska man se till att det är fuktigt, men det vekar inte vara några problem , iaf här i skåne. :D ;D

lycka till
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
Hmm, de flesta har panik med att gödsla gräsmattan, vet inte varför?

Testa att låta bli, det växer som attans ändå

Hur som haver så ska du inte göda förräns nästa år eftersom det är nysått.

 
jocke@nybleus.se skrev:
Hmm, de flesta har panik med att gödsla gräsmattan, vet inte varför?
Testa att låta bli, det växer som attans ändå
Hur som haver så ska du inte göda förräns nästa år eftersom det är nysått.
Stämmer.. vi har inte gett vår något av gödning och den växer kanon ändå :)
 
:)

Tack för era svar!

Om jag ändå har er på tråden...

Vad gör jag om det blir mer, dvs väldigt mycket ogräs??
Ska jag vara cool och vänta in våren?
 
Hej!
Jag fick tipset att blanda Algomin i jorden innan sådd. Sedan skulle jag inte göda mer i år sa min gräsförsäljare.
;)
 
Vad gör jag om det blir mer, dvs väldigt mycket ogräs??
Ska jag vara cool och vänta in våren?
Ja det tycker jag, vi hade en tisteläng som lugnade sig när gräset tagit fart.
Exakt allt är inte borta men det ser väldigt bra ut.
 
museo12 skrev:
Köpte något som hette Stroller, som skulle både göda gräsmatta och vara effektiv mot ogräs...
Om det är Kombistroller så ska den inte användas på nysådd gräsmatta. Gräsmattan måste växa till sig, något år eller så, innan du häller på det. Du riskerar nämligen att ta död på gräsfröna i samma veva som medlet tar död på ogräset!
 
Hm, vi anlade vår gräsmatta nu i höst o har hunnit klippa den ett par ggr. Vi fick faktiskt rådet att göda den innan vintern. Detta för att jorden som vi fick var olika näringsrik, vilket gjorde att gräset växte olika mycket under samma tid. Alltså skulle vi tillsätta lite extra näring till jorden/gräset.
Däremot ska man inte göda med kväve innan vintern då detta kan kväva gräsmattan. Kan tillägga att vi bor i Skåne.
Förmodar att olika gräsförsäljare ger olika tips, troligen beroende på olika erfarenheter...
 
Enligt Weibulls instruktioner ska man göda med Weibulls Super Gramino ca 5 veckor efter gräsmattan är sådd. Samma råd ger gräsgurun Olle Berg på sin hemsida. Han skriver också att man numera anser att det är bra för gräsmattan med en liten giva gödning sent på hösten, för det hjälper gräset att komma igång bättre på våren. För ansåg man att man inte alls skulle göda den på hösten.

SuperGramino är en vanligt NPK gödning. Tror det var 20-3-8. Eftersom det var dyrt som bara den, ca 250kr för 10kg, köpte jag en säck på 50kg från Hydro, med NPK 21-4-9 typ... Det skillde i alla fall bara 1 procentenhet för varje N-P-K.. I mina ögon är det samma.. Denna säck kostade 200kr...

Vi har följt rådet... :D
 
Jag håller också på SuperGramino som jag använt i många år. En ytterligare fördel är att tillväxten inte befrämjas för mer gräsklippning utan att gräsroten blir kraftigare och - enligt min ytterst bristfälliga studie - växer på bredden. Produkten är visserligen dyr men mer långsiktigt effektiv än 'vanliga' gräsmattegödningsmedel.
 
Hej på er.
Jag gösslade inte något första sommaren på min gräsmatta. Då såg jag bara till att vattna ganska mycket.
Men sen sommar 2 så spred jag ut blåkorn det funkade bra. :)
Jag har provat lite annat oxå men tycker nog att blåkorn funkar bra och är rätt billigt jämförelsevis..

Jag frösådde nästan 5000m2 gräs så priset på gödningen spelar ju viss roll.

 
  • baksidan_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det dax att göda i vår om man rullade i somras och sådde i höstas?
 
Strixx skrev:
.

SuperGramino är en vanligt NPK gödning. Tror det var 20-3-8. Eftersom det var dyrt som bara den, ca 250kr för 10kg, köpte jag en säck på 50kg från Hydro, med NPK 21-4-9 typ... Det skillde i alla fall bara 1 procentenhet för varje N-P-K.. I mina ögon är det samma.. Denna säck kostade 200kr...

Vi har följt rådet... :D
Vart köper man sådan NPK-gödning från Hydro? Finns det på Lantmanna eller vad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.