Såg idag att en takpanna spruckit sönder och behöver bytas, när jag klättrade upp och tittade visade det sig att det var två pannor till som spruckit sönder. Taket är från 1994 och jag funderar på om det kan vara dags att byta alla pannor istället för bara de som spruckit den här gången. Hur skulle ni ha resonerat?

Tak med röda spruckna takpannor och mossa, antyder behov av byte eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Peter
 
Byt dom trasiga och kolla så att pappen ser bra ut under samtidigt. Pannorna lär överleva många åt till.
 
spraya taket till våren med grön fri, kostar några hundralappar och all mossa försvinner. Året därpå köper du Wagner färgspruta och sprayar pannorna röda.
Att bara byta pannor gör man egentligen inte utan brukar då byta pappen och läkt också. Men dina ser fina ut så färg får dem att leva länge.
 
Tack för tipsen, så får det bli!
 
Om pappen byttes 94 håller den nog några år till och då räcker det med att byta pannor.
 
Som sagt MagHam menar (troligen) att du skall bara byta de som är trasiga.

Undersök hur underlagspappen ser ut, titta på några ställen. Pannorna håller normalt sett mycket längre än pappen.

Tipset om att få bort mossa med grönfri, eller liknande preparat är bra, mossan binder fukt, större risk för frostsprängning av pannor. Om du använder det så tänk på att skydda växter du ev. har under taket just när du sprutar, medlet tar kål på det mesta som är grönt (råkar jag veta...).
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.