Madde123 skrev:
Ok, det får jag göra. Behöver jag separera lagren själv eller tror du dom gör det, bara jag säger till att jag vill få alla lagren undersökta?
När jag lämnade prover på mattor, de var två mattor i lager limmade på varandra. Då fick jag reda på att varken mattor lim mellan mattorna eller limmet mot golvet innehöll asbest. Så de kollade alla lager. Det var en firma i Borlänge, de har en liten hemsida asbestanalys.se
Jag betalade för ett prov.
 
Tror du att det var exklusivt för just den firman eller tror du andra företag också gör så?

Edit: Fick precis svar från A-analys och dom sa att dom analyserar alla lager.

Jag har några fler frågor. Hur vanligt var det med Asbest i färg eller som grundfärg till dörrar, fönster och tak? Inomhus alltså.
Och jag har hört att det kan finnas i ventiler? Är det något jag behöver oroa mig för eller är det bara om jag börjar riva i det?
Och hur är det med elkablar som sitter fast i väggen med små ringar/nitar, hur ofta förekommer det asbest i dom?

Jag ber verkligen om ursäkt ifall mina frågor är jobbiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Ingen aning jag valde den firman för den är närmast där jag bor. Åkte och lämnade provet på plats. Det är enda firman jag använt så jag vet inte hur andra gör.

Fick bra instruktioner hur mattprovet skulle tas. Och hur det skulle packas och märkas.
 
Hur sa dom till dig att ta mattprov?
 
Asbest brukar finnas i eterniplattor, vissa sorters fiberarmerat lim ('svartlim' t ex), gamla ventilationskanaler (fyrkantiga cementfärgade rör) och isolering utanpå värmerör.
Färg eller kablar har jag aldrig hört talas om.
 
K
Hos A-Analys analyseras matta + lim som ett prov, du får således ej reda på om det är mattan eller limmet om du specifikt inte beställer dom som två prover.

Detsamma gäller fix och fog, man får helt enkelt reda på om det förekommer, vill man veta exakt vilken del som innehåller det så är det dubbla kostnaden.

Kan vara bra att veta om du vill spara tid, så ange att du vill ha limmet och mattan analyserat separat, räcker dock med samma prov.
 
Staffans2000
[QUOTE Är det något jag behöver oroa mig för.[/QUOTE]

Jag är ledsen, men några ytterligare orosmoment tror jag inte vi kan bistå med. Du får hålla till godo med de du själv radat upp.

Försiktighet är en dygd! Men att stapla upp så mycket hinder innan arbetet ens hunnit starta, bådar inte gott. Sålunda -var försiktig, men med måtta, annars går hela renoveringsbudgeten till Asbestanalyser.

På insidan av gamla fyrkantiga gjutjärnsventiler kan det finnas kvar en isoleringsskiva som var av Asbest.vanligtvis har den sedan länge pulveriserats och följt med friskluften in i rummet.
Isolering av gasbindetyp kan innehålla Asbest i böjarna.

Simma lugnt.

Staffan
 
Tja,, kanske att jag oroat mig lite för mycket. Har i alla fall skickat in mattan till analys. Jag vill ändå tacka för alla svar, vet att ni är trötta på detta ämne. ;)
 
Vad fick dig att tro att det är asbest i mattan?
Finns det mattor med asbest i? Vad skulle det vara bra för?
 
Madde123 skrev:
Tja,, kanske att jag oroat mig lite för mycket. Har i alla fall skickat in mattan till analys. Jag vill ändå tacka för alla svar, vet att ni är trötta på detta ämne. ;)
Det är nog ingen som är trött på detta ämne.....Det tråkiga är bara att folk rent generellt har fått för sig att asbest nästan är i klass med rabies eller nåt liknande och det är ju inte riktigt så.........Bundet i olika material är det i stort sett harmlöst. I mattor finns det som sagt ingen asbest, varken då eller nu och det som möjligen innehöll nåt var ett svart lim på typ 40-50talet. Kanske senare ändå jag vet inte. Men det är samma där, det är bundet i limmet.
 
Hörde det kunde finnas i själva mattan också. Skickar hellre ett helt onödigt prov än att inte skicka och vara nojig för att vistas i rummet. Så blir det när man har ångestsyndrom.
 
Jag fick hjälp av kommunen, de beställde dosor åt mig så kom de på posten. :) Jag bor också i Kalmar län.
 
Äh vafan, jag tänker ju på radon.
 
Fick resultatet och det finns asbest i mattan. Skit också. Nåväl, vi ska väl alla dö en dag. Eftersom att den har varit trasig i några år räcker det om jag bara täcker över mattan eller borde allt saneras? Och hur stor tror ni risken är för sjukdomar? Jag förstår att det är svårt för er att svara på.
 
Jag tror så här. Även om du tar in en saneringsfirma kommer en viss mängd fibrer finnas kvar i rummet efter saneringen speciellt om limmet skall slipas bort. Jag har svårt att tro att de kan sanera bort allt efter en slipning/rivning som lägger sig bakom lister/springor osv. Därför tror jag att du kommer utsättas mindre om du helt enkelt låter mattan ligga kvar och lägger nytt golv ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.