Hej,
Till våren ska jag höja trallen runt poolen. Typ en meter runt poolen.
Poolen är rektangulär med avrundade hörnor. Kanten lutar också lite med några grader. Se bild
Jag kanske kommer att använda rillad trall, har inte bestämt mig än..
Vilken såg skulle funka bäst? Behöver ju följa poolkantens radie och vinkel. En bra sticksåg med slipning efteråt? Överhandsfräs?

//WSP
Rektangulär pool med avrundade hörn och lutande kant som möter rillad trädtrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall höja med ca 40 mm upptill innan "böjen"
 
Kanske otydlig.. skall höja ca 40mm i ett område 1 meter runt poolen
 
Vad är avståndet i höjdled mellan det nuvarande trädäcket och underkanten på poolens "sarg"?
För du skall väl bara lägga bräder, som fyller det gapet (så ni inte fastnar med tårna).

Då skjuter du in brädorna under sargkanten, och de behöver bara sågas till med sticksåg.
Brädändarna döljs ju under poolsargen.

Ett alternativ kan annars vara att ta bort lite av poolens fundament, så sargkanten kommer i nivå med trädäcket.
 
Nja. Vill inte skjuta in under. Vill komma upp i höjd. Brädorna kommer ligga dikt poolkant
 
Gör inte det! Det blir stickor!
Jag gjorde så på vår förra pool och det slutade med att jag köpte poolsten och lade runt.
 
En variant kan kanske vara att man sågar runt sargkanten, och gör den några centimeter lägre.
Det borde inte försämra poolens hållfasthet nämnvärt.
 
Se skiss nedan hur jag menar.
Handritad skiss av pool med angivna mått och detaljer för poolkant och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Runda av den med en radiefräs i så fall?
 
Tycker det verkar vara ett ytterst dumt sätt att lösa det på. Varför inte skicka in trallen under poolkanten (så som det ser ut nu) men att det blir tätt där istället. Så att det ser ut som att poolen vilar på trallen?

Eftersom det kommer vara vatten ständigt så kommer den där kanten inte hålla sig i möbelfinish särskilt länge.

Vill du ändå göra på ditt sätt så gör såhär:
Absolut bästa sättet är att såga med sticksåg några mm från kanten sen fräsa kanten ren efter en mall du gjort i MDF eller liknande. Sen avslutar du med att fräsa ovankanten på trallen med en avrundningsfräs med radie kring 5mm.

Otroligt overkill för något som skall stå ute, men det kommer vara snyggt när du precis gjort det åtminstone!
 
Tack för input.
Trallen gick innanför kant tidigare. Men pga tjälskjutning under trall bidde jag rädd att trallen skulle trycka sönder poolkanten. Därför så sågade jag bort den del som låg innanför kanten.
Dessutom vill jag att ovansida poolkant ska ligga hyfsat i samma höjd som trallen. Blir skönare o sitta o plaska med fötterna då..
 
Hur skulle det funka med komposittrall då?
Har ingen egen erfarenhet av det men kanske det ger mindre risk för stickor.
 
Känns som att du borde fixa det stora problemet, tjälskjutning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.