Jag planerar för ett litet växthus, ca 7 m2. Det ska främst användas för att odla tex tomater, jordgubbar i hink mm. finns det plats över kanske någon vill sitta där på en pall också.
Vi har ett uterum strax intill, så jag tror mest det blir för odling.
Min fråga nu är om det är lämpligt med trätrall i växthuset?
Det verkar enklare att regla upp för golv en att lägga stenplattor av något slag. Men, vad händer när det spills ut lite jord som slinker ner i springorna?
För övrigt tänkte jag ställa huset på en ram av träreglar som i sin tur vilar på plintar. Åsikter om detta?
Som ni förstår är detta inget växthus vi ska tillbringa halva vår fritid i.......
Ser fram mot synpunkter!
Vänligen Pilla
 
Om enkelheten är viktig så är väl det enklaste att inte ha något golv utan bara ställa hinkarna direkt på marken i växthuset. Då kan du även välja att odla direkt i marken utan hinkar. Små växthus är ofta låga. Då är det bra att inte bygga upp under plantorna mer än nödvändigt.
 
ok, tack för svar. Men jag tror ändå att jag vill ha något mer "riktigt " underlag att gå på därinne.
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänkt göra. Skall du göra ett bjälklag på plintar och ett upphöjt trägolv åt växthuset? Det låter fullt möjligt. Är det upphöjt så kommer det att kunna ramla ganska mycket jord genom springorna innan det börjar ligga emot träet. Och även om träet ligger emot jorden lär det ta många år innan den är så rutten att den måste bytas. En annan variant är att lägga en lös trätrall på marken inne i växthuset. Den behöver då bara ligga i mitten så kan du fortfarande sätta plantor direkt i jorden längs sidorna. Till tomatplantor bör det vara stora hinkar. Det fungerar med 20L, men jag upplever att plantor som har mer jord än så blir bättre.
 
Jag såg nu att jag skrivit att jag ska regla upp och lägga stenplattor, det ska förstås vara trall! Men jag förstår dina synpunkter Avemo. Jag tänker också att det faller ner jord efterhand om jag lägger trall, som kan ställa till problem.
Jag föredrar nog att ha markbeläggning på hela ytan, så stenplattor är nog det bästa ändå verkar det som.
En ram av träreglar som vilar på plintar, är det en bra idé. Tänker att det verkar vara onödigt mycket jobb att gräva ur och mura upp för att ställa växthuset på.
 
Vi lade grus i växthuset, rundat trevligt naturgrus. Under gruset markduk. Under markduken jord som vi jämnade till och stampade hårt. Växterna växer i upphöjda bäddar som hålls inne av en träsarg. Innanför träsargen la vi tjärpapp innan vi fyllde på med jord. Det hela gick snabbt att anlägga och kostade inte mycket. Funkar mycket bra ur alla aspekter, vi både odlar seriöst och umgås seriöst i växthuset.
Vi har en kökssoffa och ett klaffbord i växthuset och jag sitter gärna och jobbar med kontorssysslor där. El, wi-fi, vatten och tomater.
 
hsd
Jag lade små betongplattor ca 15x20 cm, lätt att spola av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.