Polos skrev:
På hotell husvagn vandrarhem.
Vem skall du betala?
Det är dyrt att köpa en gammal husvagn och hålla den i beboeligt och trafiksäkert skick. Att bo på vandrarhem är ännu dyrare.
Jag har då aldrig träffat på någon arbetsgivare som har varit beredd att betala för sådant och skall man betala det av egen lön blir man tvungen att extraknäcka som tjuv på nätterna om det skall gå runt ekonomiskt.

Jag tror att många av er skulle må bra av erfarenheten att leva och pendla och hålla er med verktyg och arbetskläder på 1500 euro (15000kr) netto i månaden i medeltal. Litet bättre lön under högsäsong och minimi A-kassa under lågsäsong.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Vem skall du betala?
Det är dyrt att köpa en gammal husvagn och hålla den i beboeligt och trafiksäkert skick. Att bo på vandrarhem är ännu dyrare.
Jag har då aldrig träffat på någon arbetsgivare som har varit beredd att betala för sådant och skall man betala det av egen lön blir man tvungen att extraknäcka som tjuv på nätterna om det skall gå runt ekonomiskt.

Jag tror att många av er skulle må bra av erfarenheten att leva och pendla och hålla er med verktyg och arbetskläder på 1500 euro (15000kr) netto i månaden i medeltal. Litet bättre lön under högsäsong och minimi A-kassa under lågsäsong.
Du vet att detta är ett svenskt forum?
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
E
heimlaga skrev:
Vem skall du betala?
Det är dyrt att köpa en gammal husvagn och hålla den i beboeligt och trafiksäkert skick. Att bo på vandrarhem är ännu dyrare.
Jag har då aldrig träffat på någon arbetsgivare som har varit beredd att betala för sådant och skall man betala det av egen lön blir man tvungen att extraknäcka som tjuv på nätterna om det skall gå runt ekonomiskt.

Jag tror att många av er skulle må bra av erfarenheten att leva och pendla och hålla er med verktyg och arbetskläder på 1500 euro (15000kr) netto i månaden i medeltal. Litet bättre lön under högsäsong och minimi A-kassa under lågsäsong.
Pendlar du till Polen o jobbar där eller? I vart fall ligger dina arbetsvillkor inte riktigt i paritet med vad svenska fackens villkor kräver.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
erkka skrev:
Pendlar du till Polen o jobbar där eller? I vart fall ligger dina arbetsvillkor inte riktigt i paritet med vad svenska fackens villkor kräver.
Tror inte man ska ta hans inlägg på så stort allvar. Inte en siffra rätt i dom
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Nej "bekanta" har givetvis ingenting där att göra. Det hade jag missat...... låter som en dålig ursäkt.
Rent spontant skulle jag gissa att de "bekanta" egentligen var utländska svartarbetare.

Jag undrar bara var ni menar att en veckopendlande byggnadsarbetare skall sova..... ute under en gran?
Ja inte ska de då bo i huset de är där för att bygga, om de inte godkänts naturligtvis. Om snickarna kommer från Baltikum Kiruna eller Malmö är väl inte TS bekymmer
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Vem skall du betala?
Det är dyrt att köpa en gammal husvagn och hålla den i beboeligt och trafiksäkert skick. Att bo på vandrarhem är ännu dyrare.
Jag har då aldrig träffat på någon arbetsgivare som har varit beredd att betala för sådant och skall man betala det av egen lön blir man tvungen att extraknäcka som tjuv på nätterna om det skall gå runt ekonomiskt.

Jag tror att många av er skulle må bra av erfarenheten att leva och pendla och hålla er med verktyg och arbetskläder på 1500 euro (15000kr) netto i månaden i medeltal. Litet bättre lön under högsäsong och minimi A-kassa under lågsäsong.
Ja har legat ute på jobb i 18 år, bott i husvagn, hotell, vandrarhem etc etc från Göteborg i söder till Piteå i norr, min arbetsgivare betalar vårat boende, något annat är inte aktuellt. I sämsta fall har man egen husvagn, då står de för el och uppställningsplats.
Om trakt arbetare stannade av hade Norrlands arbetslöshet ökat med 25%, och byggen i storstäderna försenats med några år

Läs på om traktamente
 
  • Gilla
Valkyr och 5 till
  • Laddar…
nyproducerade förklarar fortfarande inte om det redan är ett befintligt "klart" objekt som väntar på inflytt, eller om det är ofärdigt och är under uppbyggnad. Det är det jag undrar.
Om användandet är gjort under tiden det byggs upp, dvs huset är inte klart än. Eller om det just är klart och väntar på familjer, och då blivit användt tills dess sker...
 
Skitprat Polos. Kontrollera dina fakta!

Jag vet bara vilka villkor jag själv har blivit erbjuden för arbeten både i Finland och veckopendling till Sverige. Jag vet också att de företagen som har erbjudit så dåliga villkor att jag har tackat nej har fått tag på folk så jag förmodar att någon är beredd att arbeta på de villkoren.
Det är lätt att inse att arbetare från östländerna har ännu sämre villkor eftersom de har förtur till många arbeten och det motiverar arbetsgivarna med att de är billigare.

Det är jävligt lätt att sticka huvudet i busken och påstå med änglalik röst att "sånt här inte förekommer"...... men jag tycker att det är dags att ni börjar se verkligheten!
 
heimlaga skrev:
Skitprat Polos. Kontrollera dina fakta!

Jag vet bara vilka villkor jag själv har blivit erbjuden för arbeten både i Finland och veckopendling till Sverige. Jag vet också att de företagen som har erbjudit så dåliga villkor att jag har tackat nej har fått tag på folk så jag förmodar att någon är beredd att arbeta på de villkoren.
Det är lätt att inse att arbetare från östländerna har ännu sämre villkor eftersom de har förtur till många arbeten och det motiverar arbetsgivarna med att de är billigare.

Det är jävligt lätt att sticka huvudet i busken och påstå med änglalik röst att "sånt här inte förekommer"...... men jag tycker att det är dags att ni börjar se verkligheten!
Om du inte har stött på en arbetsgivare i byggbranchen i Sverige som står för boende kläder och verktyg så tror jag inte att du har varit i byggbranchen i Sverige överhuvud taget.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen är det hantverkare som sovit över i huset. Hantverkare som förmodligen jobbar ashlet av sig att erat radhus ska bli klart i tid.

Make till i-landsproblem får man leta efter, radhuset kommer att byggstädas efter det att bygget är klart, ni kommer ha tillträde till ett nytt rent radhus och ni kommer inte märka någonting av att de har ätigt, levt och sovit på madrasser på golvet på en byggarbetsplats.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
Make till i-landsproblem får man leta efter,
Att arbetare bor på byggarbetsplatsen är inte ett i-landsproblem, det är ett u-landsproblem.
Jag tycker Sverige ska fortsätta vara ett i-land.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 11 till
  • Laddar…
Ja, det är ett i-landsproblem.
Felet är väl att vi i ett i-land väljer arbetare från u-land för att spara/tjäna så mycket pengar som möjligt. Sen sitta och gnälla av sig på ett forum för att svenskar inte jobbar 14timmar/dag 7dagar i veckan för 50kr/timme.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Med den stingslighet och fokus på oväsentligheter som många har så dröjer det inte länge innan vi är ett U-land igen.
 
Fjojtmehmet skrev:
... Sen sitta och gnälla av sig på ett forum för att svenskar inte jobbar 14timmar/dag 7dagar i veckan för 50kr/timme.
Det är väl nästan "branschstandard" att byggnadsarbetare jobbar 10 timmar om dagen måndag till torsdag (=40 timmars arbetsvecka), för att kunna åka hem och vara med familjen fredag till söndag.

Och det unnar jag dem verkligen, efter att de har sovit på liggunderlag,
i husvagnar och i byggfuttar under arbetsveckan.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.