Krille4 skrev:
Oj vilka grannar det finns.... Oavsett material eller hur det är fäst i tegelväggen skulle jag omgående kräva att grannen återställde väggen.

Även om inga skador uppstår direkt är det aldrig en fördel att ha växter växande efter hela väggen.

/Krille
Ja, starta ett riktigt grannkrig. Rätt ska vara rätt.

Vad är det för nackdel att ha växter mot en tegelvägg ??? Teglet håller i många hundra år oavsett.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Danne12345 skrev:
Är inte de flesta rad- och kedjehus så att grannens yttervägg blir din vägg. Typ in mot en tomt, eller en parkering eller liknande. Där många brukar ha sina rabatter mot då "grannens vägg". Jag tycker nästan överallt man ser så har man tagit "grannens" vägg i anspråk för spaljeer till blommor, rosor etc. Dvs grannen använder "din" vägg och du använder din andra grannes.
Visst är det vanligt, men du kan lik förbannat inte anlägga rabatter (som förstör dränering och ger risk för fuktskador), montera spaljéer, måla etc på/mot din grannes vägg utan att fråga om det är okej.
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
Danne12345 skrev:
Är inte de flesta rad- och kedjehus så att grannens yttervägg blir din vägg. Typ in mot en tomt, eller en parkering eller liknande. Där många brukar ha sina rabatter mot då "grannens vägg". Jag tycker nästan överallt man ser så har man tagit "grannens" vägg i anspråk för spaljeer till blommor, rosor etc. Dvs grannen använder "din" vägg och du använder din andra grannes.
Hmm det blev jäkligt bökigt att förklara detta. Vet inte om någon förstår hur jag menar.
Visst är det så, vi bor i kedjehus och har grannars garage (putsad fasad) samt del av träfasad mot vår tomt på andra sidan. Vi är nyblivna kedjehus ägare och vet inte riktigt vilka skrivna/oskrivna regler som finns. Om det finns, är såklart beroende på individ till hög itsträckning.

Utan att prata med grannen har jag målat träfasaden på grannens del (samma kulör) och lagt igen armering i dagen på putsfasadens sockel. Men skulle inte borra i en tegelfasad (om det gjorts) däremot skulle jag dra några skruv i träfasaden utan att fråga. Vilket egentligen är fel. Men samtidigt skulle jag byta grannens träfasad om den blev dålig på egen bok. Dock inte utan att prata med grannen. Jag är mer intresserad av att den delen ser snygg ut än grannen.

Våra grannar hoppas jag tänker lika, men det har vi inte förankrat. Svårt att dra gränsen för vad man bara gör, och vad man frågar om.
 
  • Gilla
Anjo06 och 2 till
  • Laddar…
largab skrev:
Ja, starta ett riktigt grannkrig. Rätt ska vara rätt.

Vad är det för nackdel att ha växter mot en tegelvägg ??? Teglet håller i många hundra år oavsett.
TS granne har har monterat en spalje på hela hans yttervägg utan att ens fråga om lov. Din kommentar är alltså att man skapar ett grannkrig om man inte accepterar det?

Tegel på en normal villa håller absolut inte "många hundra år oavsett". Om du googlar på "frostsprängningar" inser du nog snart vilka stora risker som finns. Att borra många hål i en tegelfasad och/eller utsätta den för onödigt fukt (genom t ex växter på fasaden) är i stort sett enda sättet att förstöra en tegelfasad.

Även om det inte uppstår några skador på kort sikt finns det ändå en stor risk att det drabbar TS negativt den dagen huset ska säljas.

/Krille
 
  • Gilla
ansgar46 och 10 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Visst är det vanligt, men du kan lik förbannat inte anlägga rabatter (som förstör dränering och ger risk för fuktskador), montera spaljéer, måla etc på/mot din grannes vägg utan att fråga om det är okej.
Nej, det kanske är så om man följer regler slaviskt. Jag tror dock att det kan uppfattas fel om man börjar gnälla om det. Frågan är om det är värt att skapa en konflikt för en, enligt min, så liten åverkan. Då kanske man får vara beredd på att att själv bli granskad in i minsta detalj.
Ibland kan jag tycka att man alltid ska ha rätt och att det spelar ingen roll hur liten sak det handlar om så ska ändå "rätt vara rätt". Spelar ingen roll hur dålig relation man får med sin omgivning så länge "man har rätt".

Sedan undrar jag hur det ligger till med ägandet av väggarna. Är det verkligen så att den väggen som grannen borrat i inte är grannens och att den för TS synliga väggen är dennes?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Danne12345 skrev:
Nej, det kanske är så om man följer regler slaviskt. Jag tror dock att det kan uppfattas fel om man börjar gnälla om det. Frågan är om det är värt att skapa en konflikt för en, enligt min, så liten åverkan. Då kanske man får vara beredd på att att själv bli granskad in i minsta detalj.
Ibland kan jag tycka att man alltid ska ha rätt och att det spelar ingen roll hur liten sak det handlar om så ska ändå "rätt vara rätt". Spelar ingen roll hur dålig relation man får med sin omgivning så länge "man har rätt".

Sedan undrar jag hur det ligger till med ägandet av väggarna. Är det verkligen så att den väggen som grannen borrat i inte är grannens och att den för TS synliga väggen är dennes?
Hur tänker du nu? Eftersom det är en spaljé som är monterad så är det ju en yttervägg. Ytterväggen till ditt hus tillhör dig även om det ligger i tomtgräns.

Vad gäller åverkan så kan det, med hänsyn till risken för framtida frostsprängningar, vara mycket stor åverkan. Vi har lite spik som det suttit en spalje på i tegelväggen på ett ställe och det kan jag säga, att det ser inte roligt ut där spikarna ramlat dän.
 
  • Gilla
MrBygg och 3 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Hur tänker du nu? Eftersom det är en spaljé som är monterad så är det ju en yttervägg. Ytterväggen till ditt hus tillhör dig även om det ligger i tomtgräns.

Vad gäller åverkan så kan det, med hänsyn till risken för framtida frostsprängningar, vara mycket stor åverkan. Vi har lite spik som det suttit en spalje på i tegelväggen på ett ställe och det kan jag säga, att det ser inte roligt ut där spikarna ramlat dän.
I ett rad- och kedjehus är det sällan flera fristående huskroppar så din yttervägg behöver inte nödvändigtvis vara din. Vissa har innergårdar eller uterum där grannens yttervägg blir din innervägg. Vet inte om det är så logiskt att grannen ska gå in i ditt hem för att laga sin ytterfasad. Det känns mer logiskt att det är den andres vägg.
Men du verkar säker på din sak hur det är rent juridiskt?

Om TS är orolig för frostsprängning borde det finnas sätt att fixa så att grannen kan ha en spalje utan att fukt tränger in i väggen. Kan man borra hål genom tätskikt i badrum borde det inte vara tekniskt omöjligt att täta ett borrhål i en tegelfasad.
 
  • Gilla
Sjosteens
  • Laddar…
Man får numera inte borra hål i tätskiktet i badrum, utan allt limmas upp, och spaljen är redan uppsatt, skadan är redan skedd.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
mhunter
  • Laddar…
Danne12345 skrev:
I ett rad- och kedjehus är det sällan flera fristående huskroppar så din yttervägg behöver inte nödvändigtvis vara din. Vissa har innergårdar eller uterum där grannens yttervägg blir din innervägg. Vet inte om det är så logiskt att grannen ska gå in i ditt hem för att laga sin ytterfasad. Det känns mer logiskt att det är den andres vägg.
Men du verkar säker på din sak hur det är rent juridiskt?

Om TS är orolig för frostsprängning borde det finnas sätt att fixa så att grannen kan ha en spalje utan att fukt tränger in i väggen. Kan man borra hål genom tätskikt i badrum borde det inte vara tekniskt omöjligt att täta ett borrhål i en tegelfasad.
Fast så länge inga andra fakta har framkommit får vi nog utgå från att TS vet vilka väggar som tillhör hans fastighet? :)

/Krille
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Vart nånstans står det att nån har borrat i väggen? Många inlägg förutsätter det, men det är inte bekräftat vad jag kan se...
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
H
Anna_H skrev:
Man får numera inte borra hål i tätskiktet i badrum, utan allt limmas upp, och spaljen är redan uppsatt, skadan är redan skedd.
hittepå
 
Luktar lite troll...
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Danne12345 skrev:
Om TS är orolig för frostsprängning borde det finnas sätt att fixa så att grannen kan ha en spalje utan att fukt tränger in i väggen. Kan man borra hål genom tätskikt i badrum borde det inte vara tekniskt omöjligt att täta ett borrhål i en tegelfasad.
Och vi har bara fuktskador runt duschbrunnen i Sverige. Inte en enda fuktskada beror på hål i tätskikt på väggarna.
 
O
Jonatan79 skrev:
Luktar lite troll...
Jag håller med....
(tänka sig, jag håller med dig :D )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.