Med hänvisning till tråden om NCS-kulör för vit inomhusfärg:

Är S-0502-Y "rätt" kulör för att få en snygg, vit putsfasad, eller blir den för gulaktig?
Om någon här har en vit, putsad fasad - minns du vilken kulör? Blev det bra?
 
Det går inte att säga att ett visst NCS-nummer är "rätt". Typen av puts, storleken på huset med fönster & vinklar som ger skuggeffekter, ev nära grannars husfärg, hög vegetation omkring, husets belägenhet på tomten ... inte minst var i landet tomten finns etc påverkar den totala färgkänslan på huset. Speciellt när man väljer en mycket ljus färg.

Det gäller även här att provmåla ngn kvm med nära kulörer för att få fram den 'korrekta' och behagliga nyans man eftertraktar. Provmålar man på lösa skivor är det minst lika viktigt att provmåla på skivor som har samma struktur som husets puts.

Husföretagens standardsortiment brukar vara så neutrala så att det brukar fungera men faktiskt inte alltid. Jag tänker främst på ett nyputsat 20-talshus jag kör förbi då & då - det finns en gnutta blågrönt i den vita husfärgen som är helt fel och huset ser 'sjukt' ut. Jag vet inte om husägaren är medveten om den felaktiga nyansen - men gräsligt är det :-X.

 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det första och viktigaste steget för att välja fasadfärg blir nog att välja vilken sorts färg du kan eller skall använda: silikatfärg?, kalkcementfärg? alkydbaserade färg? Tänk först och främst på färgens egenskaper och sen kan du fråga i butiken vilka nyanser det finns att välja emellan. Visa putsfärger har en begränsad färgskala p.g.a. att inte alla pigment kan blandas i färgen (dom diffusionsöppna färger). Visa färger är inte alls sunda för visa putsunderlag! Väljer du utifrån underlaget ( kalkputs? cementputs?) så kanske besparar du dej många bekymmer med putsen i framtiden.
Har målat en kalkputsad förråd med kalkfärg dvs i krittvitt och blev överraskat av hur den spelar beroende på hur mycket ljus den får. Den är kritvitt men ändå inte så skrikande vitt i grönskan som den står i.
Dom färdigt blandade färgnyanser som rekomenderas av butiker brukar alltid vara rätt fast dom ser dammiga och färgfattiga i burken. Tänk på att det var människor med stor erfarenhet och kunskap som blandade dom färger. Dom som experimenterar själv har största chans att bli missnöjda med valet. Själv har jag gjort några tabbar för att komma till den slutsatsen men det var mest inomhus som var lätt och billigt att ändra på. Mitt hus har gulockra silikat på putsfasaden = en klasiker som vi och huset trivs med.
Lycka till med valet.
gaia
 
Vi har S0502-Y på vårt hus och vi är mycket nöjda.
 
Vill man ha helt vitt kan med fördel helt vanlig vit kalkfärg, KC-färg eller kalklimfärg användas.

Nackdelen med obruten vit är att den kan bli så pass ljus i solsken att den känns obehagllig att titta på, den reflekterar för mycket. En annan nackdel är att den snabbt kan börja se solkig ut.
En något bruten vit kulör är redan från början lite "skitig" och håller sig därför fräsch längre.

Oftast bryter man den vita med gult - precis som fallet är i 0502-Y - men även andra förekommer.

Beroende på vad för puts och vad den tidigare målats med får man välja typ av färg (precis som gaia skrev) men jag tycker att kalklimfärgen borde nämnas oxå. Utmärkt att måla på kalkputser och kalkcementputser med. På den senare förstärker man färgen med vitcement.
 
Tack för alla svar!

Fasting65 skrev:
Vi har S0502-Y på vårt hus och vi är mycket nöjda.
Intressant!
Vilken färg har ni på dörrar, fönster och detaljer? Vi funderar på S-3502-Y (mellangrå) och lite mörkare tak, men har inte bestämt oss än. Ständigt alla dessa val... :)
 
Vi hade stor vånda vid besluten, men föll för måleributiken i alvik:s färgförslag till fönster, grund, fasad osv osv:

http://store2.leanback.se/isroot/St...bilder/planscher/storamossen/storamossen.html

Vissa säger att att man inte ska ha mer än 3 färger på ett hus, men alla på måleributiken sa att det är trams. Man kan gott ha fler färger. Det gäller dock att kunna kombinera de olika färgerna så de inte tar ut varann.

Här finns fler färgförslag från Måleributiken:
http://store2.leanback.se/cgi-bin/m...cd78408481662271dc3c66f7706b7/UserTemplate/30
 
Tommy_S skrev:
Oftast bryter man den vita med gult - precis som fallet är i 0502-Y - men även andra förekommer.
S0502-Y bryts inte enbart med gult. Blått, svart och oxidgult ska det vara.
 
Michailoff skrev:
S0502-Y bryts inte enbart med gult. Blått, svart och oxidgult ska det vara.
Är du apotekare eller?
Självklart används fler brytfärger än gult, men Y står för gult och den brutna färgen går knappast åt grönt G eller blått B.
 
Tommy_S skrev:
Är du apotekare eller?
Självklart används fler brytfärger än gult, men Y står för gult och den brutna färgen går knappast åt grönt G eller blått B.
Nej, jag är färghandlare! :D
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Misstänkte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.