Gammalt trägolv i bredd från 15-30cm som torkat isär 10mm ca, accepterar man och går vidare eller kan man dra ur spikarna i ändar och i sponten och slår ihop det? Jag tror golvet har legat sen slutet av 80talet.
Har inte fått tillgång till huset det gäller än, så kan inte svara på så mycket kring det.
eller om man bara ska slipa och behandla med något?
 
S
man kan nåta golvet
 
pfk skrev:
... eller kan man dra ur spikarna i ändar och i sponten och slår ihop det?...
Om det är spikat som du skriver: Det är bästa lösningen förutom att lägga om golvet. Beror ju lite på skicket också.
 
Skicket är det inget fel på, med att lägga om menar du att bryta upp det och lägga om?
 
10 mm är mycket även om det rör sig om breda brädor. 10 mm nåtning blir inte snyggt, det är för brett. Det är svårt att ge bra råd utan att veta träslag, virkeskvalitet (glest/tätvuxet) och läggningssätt. I Dalarna borde det mesta golvvirke var av ganska hög kvalitet därför är uppgiften förbryllande. Återkom när du har tillträde till huset.
 
Den stora frågan är nog om man ska lossa golvbrädorna så att man kan slå ihop golvet, eller om man ska slipa och behandla med något lämpligt direkt som det ligger idag.
Jag tror kvaliteten är hög och att det blir fint om man slipar av det, så man slipper den något gulnande ytan.
Har någon erfarenhet av att knacka ihop ett gammalt plankgolv?.
 
Om det är gulnat så är det säkert ett furugolv. Oberoende av andra åtgärder blir det mycket vackrare om man slipar det och sedan behandlar det med t.ex. svagt pigmenterat linoljevax. Då gulnar det inte i fortsättningen. Om det inte finns några andra hinder i vägen så tycker jag att du absolut skall lossa bräderna och slå ihop dem. Kolla dock först att spontningen är OK. Kanske finns det lösa fjädrar som måste ersättas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.