Rädda humlorna!

En Zetas humlebo i trä med etikett, designad för att skydda humlor och främja biologisk mångfald.

Många gånger när det talas om insekter talas det om dem i form av skadedjur i trädgården. Men insekterna är extremt viktiga för att din trädgård ska må bra. Trots detta är det många som rödlistas på grund av framför allt människans påverkan på sin omvärld.

För att hjälpa insekterna lite på traven kan du bygga insektshotell. De fyra vinnarna i veckans tävling kommer dessutom hjälpa till att rädda den biologiska mångfalden med hjälp av Zetas fina humlebon.

Totalt värde cirka: 2 800 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför du skulle vilja vinna ett humlebo.

Fråga: Hur ska boet placeras?
Svaret hittar du här: http://www.zetas.se/zetas-humlebo.html

1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga
X. Skyddat från regn och fukt, i norrläge
2. Skyddat från regn och fukt, i västerläge, i skugga

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 10 mars.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Zetas. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Zetas.se för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
hahalj
Svar: 1, skyddat från regn o fukt, i söderläge men i skugga

Motivering:
Har själv tänkt bygga insektshotell av flera anledningar, dels för att det skulle hjälpa våra äppelträd och bärbuskar med pollineringen så vi förhoppningsvis får bättre skördar, men också för att det är viktigt att vi alla gör vad vi kan för att hjälpa våra pollinerande insekter och rädda den biologiska mångfalden. Det handlar inte bara om insekternas överlevnad, i slutändan handlar det på sikt om vår egen matproduktion och överlevnad.
 
Svar 1.

Efter er artikel om fågelholkar så satte jag prompt upp hela 3 stycken, och eftersom jag är ute efter mångfald och liv i trädgården så hade det inte suttit fel med ett lyxigt insektshotell!
 
Svar 1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

Vi har en hel del äppelträd på vår tomt och vi vill gärna att de skall bära mycket frukt och att resten av trädgården skall blomstra så vi har redan experimenterat med egna insektshotell med blandat resultat.

Insektshotell av trä och bamburör hängande i ett äppelträd i en blomstrande trädgård.
 
Svar: 1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

Motivering. Efter att i höstas ha läst norska Maja Lundes kritikerrosade bok "Binas historia" (Dagens boktips!) är jag nu fast besluten att dra mitt strå till stacken för att hjälpa till. I sommarstugan på Öland har vi både bin och humlor som bygger bo under våra kalkstensplattor samt humlor som håller till i krypgrunden men i villan i Uppsala verkar de inte ha hittat några naturliga boplatser så ett humlebo från Zetas skulle smaka mumma, både för mig, trädgården och framförallt för humlorna! :)

Omslagsbild för boken "Binas historia" av Maja Lunde med en tecknad humla.
 
Svar: 1, skyddat från regn o fukt, i söderläge men i skugga

Jag behöver insekter för pollinering av både mina egna träd och givetvis hela områdets grönska, men jag behöver se till hela kretsloppet och näringskedjan. Fågelholkar sitter redan uppe, vid fågelbordet flyger fåglarna och skuttar ekorrarna fritt ( 50 kg solrosfrön mm, hittills i vinter... ) På vinden bor getingarna och under takpannorna finns fladdermössen ( De skall få en fladdermusholk så småningom, som tack för alla myggor de äter upp :) )

Humlorna har dock inte fått något eget krypin än och det känns lite som det är deras tur nu, men eftersom fågelfrökontot spruckit rejält i vinter skulle jag tacksamt ta emot en vinst som denna, å humlornas vägnar.
 
Svar: 1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

Humlorna som varje sommar kryper in under vårt trädäck hade säkert blivit väldigt glada om dom fick ett eget hotell istället för att bo som uteliggare!
 
1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga
I skärgården där vi har hus är det mest barrskog. Vi har anlagt gräsmatta och planterat en del fruktträd. Humlorna har det svårt. Skulle gärna hjälpa dem på traven för ökad mångfald i nnaturen.
 
SVAR: 1 - skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

HAr precis börjat försöka locka hit pollinerare till trädgården, planterar blommor och växter de tycker om. Det som saknas här nu är ett litet hotell för incheckning efter väl utfört arbete.. alla har vi rätt till en liten viloperiod ibland :)
 
Svar: 1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

Har tidigare försökt att göra egna insektshotell, dock utan gäster. Har haft planer vad avser att bygga en central lägenhet med stora ytor i närheten av lummig trädgårdar med sprudlande växter och träd. Enkel planlösning med en viss stank av mus eller hamsterurin och halm annars mycket trevligt... Denna vinst hade satt denna plan i verket på ett enklare sätt....
 
Svar: 1. Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

utan bin och humlor dör allt som är beroende av växter som pollineras av dessa, inklusive människan.
Därför måste alla som kan göra något, så enkelt som att sätta ut ett humlebo är naturligt!
 
Rätt svar är 1.

Motivering: Ett av de nationella miljökvalitetsmålen är att bevara den biologiska mångfalden. Med ett humlebo från Zeta kan jag som enskild individ bidra till att uppnå detta mål, samtidigt som mina egna blommor i trädgården gynnas av fler välmående humlor!
 
  • Gilla
Sjöhaga
  • Laddar…
Svar 1.

För två år sedan uppfyllde jag och min man en livslång dröm- vi köpte ett hus på landet! Vi har kämpat med att anlägga en helt ny trädgård där mormorsrabatter briljerar med ett flertal olika blommor. Här skulle humlorna trivas som bäst och vi kan behöva lite extra hjälp i trädgården av dessa fantastiska trädgårdsmästare!
 
Maria T
Svar :1 - Skyddat från regn och fukt, i söderläge, men i skugga

Vi har många växter i vår trädgård som älskas av humlor - malva, buddleja, storvallmo, lavendel och blå bolltistel med flera, men de gillas också av alla bin, då vi har en lokal biodlare i närheten. Jättetrevligt såklart då vi kan köpa honung, men humlor är också en sort av denna - för oss och hela världen - viktiga art, nämligen ett bi, och jag vill gärna att humlorna ska trivas och husera hos oss. Har skrivit ut en beskrivning på hur man bygger en humleholk, men det skulle vara roligt att få en liten "skjuts" på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.