det som gjort att trät hållit sig ok är att du inte har haft golvvärme..när du värmer upp kan det börja en fukttransport som gör att ej uppvärmda ställen som väggar direkt mot berg och sand lera kan bli relativt kallare och där kan fukt samlas

2 saker att göra är att inte ha organiska material på de platser som inte är värmda samt ha värmen på lite året runt

Randisolering samt kapillärbrytande skikt blir viktiga
 
Som sagt när du sliter med mackadam så inser du att leca är överlägset...din konsult har fel...
 
  • Gilla
Norrje
  • Laddar…
Idag blev det lite test för att se vad som skall göras med väggarna.
I dagsläget är det utifrån och in betong(block) eller tegel, en cm puts/bruk och till sist någon form av plastfärg i två lager.

Vi vill helst ha en lätt putsad vit finish på väggen, dvs som en normal källarvägg. Snickarens förslag är att regla upp med stålreglar och en gipsskiva på det samt luftspalt nertill. Jag gillar dock inte tanken på att dölja väggen, minska ytan och ha skrymslen där allsköns kryp kan (kommer) bygga bon.

Jag satte en sliprondell för betong på vinkelslipen och körde loss. Efter en stund såg jag inte längre vad jag gjorde därinne. Jag lät dammet lägga sig och bytte till en grövre betongskiva och körde lite till. Till sist prövade jag med varmluftspistol och skrapa.

Den första skivan var effektiv för att skala bort ett tunt skikt. Det var lätt att få bort färgen, men också lätt att sedan gräva bort all puts. Betongskivan gled mest på färgen och bet sig igenom med lite övertalning. Varmluftspistol var bara segt och så snart färgen var borta gick det att gräva sig ner i putsen utan problem.

Dammet är dock ett problem. Trots att jag plastade och tejpade dörren spred det sig i hela källaren och delvis upp i trappan.

Nu funderar jag på om det får bli så att all puts skall ryka och att vi lägger ny. I så fall blir det hyra av flex+dammsugare som gäller. Enda nackdelen är att jag har en radiator och lite elkablar som måste bort först för att komma åt överallt.

Suck.
 
Helsicke vad sakta arbetet går nu.
Allt annat har kommit ivägen, men sedan augusti har det iaf hänt lite. En nackdel som lika mycket är en fördel är att tvättstugan ligger "ur vägen". Man ser helt enkelt inte hela skiten om man inte aktivt vill, så det stör inte att det är i oordning, annat än vetskapen om att det är det.

Hursomhelst. Jag bestämde mig för att slipa ner väggarna och därmed var ett element tvunget att plockas ner. En rörmokare kom och plockade ner det och satte på ballofixventiler på rören så det enkelt går att plocka på ett element i framtiden. Jag rådfrågade även lite kring dragning av de nya avloppen när han ändå var på plats för att ha lite bättre hum om hur jag skall göra där.

Därefter blev det en tur till Ramirent för att hyra flex. Killen bakom disken frågade om jag ville ha en dammsugare också. "Ptja, det är kanske inte så dumt" svarade jag, varpå en hantverkare på plats sa "ska du köra flex ska du ha dammsugare". Jag löd det rådet. Det visade sig vara VÄLDIGT smart.

Industriell dammsugare och flexverktyg i ett delvis renoverat rum med slipade väggar och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst blev det Lützendimma™, men utan den rejäla dammsugaren vet jag inte hur det hade gått. Jag tog även min befintliga lilla Kärcher och stoppade in slangen under den vägg där jag grävt upp avloppsröret för att på så vis skapa lite undertryck i rummet för att ytterligare hindra dammspridning.

Jag körde på under en helg och fick rent väggarna. Det var blandad kompott. På vissa ställen sprutade bara puts, på andra fanns ingen puts utan det var granithård 50-tals cement som smattrade mot mina armar. Där elementet hade suttit var det bara att knacka ner putsen med kofot. Kombinationen fukt och värme hade fått det att släppa helt. Runt 50kg slipdamm genererades.

Renoveringsarbete i källare med slipade väggar och uppgrävda golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt upp i det hela grävdes det även för avlopp.

Till detta har en elektriker sett över elen och kapat all inkommande el till rummet. Bedömningen var att befintliga ledningar utanför går att använda, men det är inte dumt att dra om dom om man ändå håller på att pyssla. Tror det blir nytt där.

Hade även en asbestfirma på plats för att plocka ner ett gammalt ventilationsrör som satt dumt till.


Där är vi nu. Nästa steg är i princip att lägga avloppsrör och gjuta golv. Men framförallt: bestämma hur.

Vi har just nu 221cm från befintligt jordgolv till befintligt tak. Taket ser ut att vara runt 1cm spånskiva på bjälklaget.

Jag har räknat lite halvt på 3cm makadam, 10cm betong, 1cm flytspackel och 1cm klinker med fogmassa. Sedan 1-2cm på taket för att få infällda spottar. Då landar vi strax över 2m i takhöjd vilket är vad det får bli. 205 är vad vi helst skulle vilja ha, eller mer.

Betongen har jag stark fundering på att lägga EPS eller liknande. Både för att få lite isolering (det lilla som går) och även för att korta torktiden.

Jag har även börjat fundera på hur vatten skall dras. En idé är väl att lägga ner det i backen också, men så gör man kanske inte? Vattnet kommer nu i väggen och är lätt att skarva på så jag ser egentligen inte vinst med att lägga ner det i marken egentligen. Enklast är att bara dra det runt väggen och det är nog så det blir.

Men vad gäller gjutningen tar jag mer än gärna emot tips och idéer. Blir ändå till sist att en hantverkare får fixa den biten då jag känner mig mer än osäker på genomförandet vad gäller brunnarnas fixering etc. men jag vill inte falla för att bara gjuta en betongkaka rakt upp och ner, utan få det så bra som möjligt utifrån förutsättningarna. Uppenbart är iaf att golvvärme inte är ett alternativ vilket jag är ok med.
 
  • En rörig och dammig källarhörna med blottat jordgolv och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Det finns några smarta saker för att tjäna höjd o få komfort trotts att du inte vill gräva ur tillräckligt för en ordentlig isolering...

kolla på jordgolv.... som vaxas oljas det ger mycket bättre komfort...du kommer tjäna höjd!

om du nu ska gjuta...välj epsbetong och lägg ett elvärmegolv tunt under klinkern bygger inget extra...sätt in en givare i golvet o termostat med timer...detta kan du också sätta i jordgolvet om du oljar det

viktigt med kapilärbrytande skiktet som du kan åstadkomma med platonsystem...leca eller tvättad singel med membran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.