Hej!

Håller på att renovera en gästtoalett och har ett gränssnitt som just nu gäckar mig.

Eternitröret slutar i liv med väggskivans baksida (som ska monteras). Sedan behöver jag dessutom slå på en gips utanpå skivan. Detta gör att eternitröret slutar precis innanför väggen kan man säga.
Till råga på allt så är det ett rektangulärt rör som jag vill ska övergå till en rund slutdel för att placera en vettig ventil i väggen och slutligen kanske även en fresh fläkt.

Hur löser jag detta?
Tar jag ett flexrör och trycker in i ventilationsröret så funkar ventilationen ifrån toaletten och ut vettigt, samtidigt kan ju uteluft läcka ner på sidan om flexröret.
Kanske kan till och med fuktig utomhusluft kondensera på baksidan av skivan..vad vet jag.

Någon som förstår mitt dilemma och har en lösning?

Luft går i bägge riktningarna idag då jag ibland får kallras vid viss väderlek/årstid. Öppet rektangulärt eternitrör i en byggkonstruktion med isolering, omgivet av brun pappersskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh

Edit: syns inte på bilden, men röret viker omgående 90grader för att sticka upp på taket.
 
Redigerat:
Be en ventilationare eller plåtslagare göra en övergång?
Själv så hade jag tagit bort eternitröret och gjort nytt hela vägen
 
Claes Sörmland
Förslag: Skär till en cellplastskiva med en kniv så den precis passar i eternitröret. Lite monteringslim (PL600) utan lösningmedel så sitter cellplastskivan där för alltid. Sätt upp väggskivorna och borra upp din friskluftanslutning genom skivor och cellplast.
 
  • Gilla
Mr Steep
  • Laddar…
K
Jag hade bytt ut, det är ju ofarligt när man inte gör åverkan på materialet. Men den dagen man skickar in en viska för att rensa kanalen finns det ju en uppenbar risk att frigöra fibrer.

När du ändå har väggen öppen, tänker jag :)
 
KjellTimell skrev:
Jag hade bytt ut, det är ju ofarligt när man inte gör åverkan på materialet. Men den dagen man skickar in en viska för att rensa kanalen finns det ju en uppenbar risk att frigöra fibrer.

När du ändå har väggen öppen, tänker jag :)
Det medför en hel del jobb. Då antar jag man byter hela vägen upp? Vi har en relativt stor ventilationshuv med 5 eternitkanaler och en avloppsventilation. Det är inte helt enkelt att lyfta av den huven.
Kanalerna ser väldigt fina ut trots åldern, så rengöring behöver säkerligen inte göras under min livstid.

På andra sidan väggen står garderober, så det går att riva den väggen för att byta kanalerna någon annan gång om det kniper. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.