Hej,

Jag letar efter info om hur man reglar korrekt runt fönster enl. byggnormen.
Kan någon här hjälpa mig till rätt ställe eller som vet svaret?

Om det har någon betydelse så ska det vara 2 plan med 3m takhöjd 170x45 reglar + liggande 45x45

Är alt. (A) eller (B) korrekt?

Tack!

Två skissade paneler med dörrar och måttangivelser, troligen arkitektritning eller konstruktionsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alternativ A är bäst ur isoleringssynpunkt. Tror inte detta är reglerat så mycket in i detalj så båda är nog godkända.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B är hållfasthetsmässigt bäst i bärande väggar eftersom väggbandet och eventuell förstärkningsbalk ovanför öppningen får kortare spännvidd och inte alls behöver vara lika grov.
 
Hmm, jag är inte säker på att B är bäst - måste räkna på det i så fall...

I A kan man växla ned kraften från mittregeln (rakt över dörren) ned i två väggreglar, så det "effektiva" cc avståndet blir ju mindre.

I B sitter regeln ovan dörren mer bara där för att hålla dörren och kommer inte ta mkt kraft (om man inte använder vinkeljärn osv kanske då för att fästa in den bättre i reglarna vid sidan - men lika kraftigt som att gå ned i kortändan av regeln är npg svårt ändå då det är skruv/spik som kommer föra ned kraften). Så där blir det ju i praktiken CC120 - men lite kraftigare reglar (dubbla i detta fallet).

Tror iof båda håller , men jag har kört på A när jag satte in en balkongdörr iaf

/K
 
A fungerar alltid som du har ritat. B onödigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
ser ok ut, hoppas bara att direkt ovanför dörren är en regel som är ställd på högkant så att du får en avväxling vid dörrana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.