Hej alla! Jag och min sambo är pågång med husbygge med fiskarheden.
Vi har en tomt pågång och mark runt om.
Men det känns som alla dom där "små ut kostnader" aldrig slutar:(

Är det något mer som till kommer eller bra att veta? Innan man kan sätta igång med själva bygget alltså:)
*Förhandsbesked/bygglov 35 000
*Markreglering (40 000 dyyrt tycker jag!!)
*Servitut för kommande avlopp och vatten 20 000?
*förhandsvärdering från bank 5000
*påkoppling VA 200 000
*rivningslov för stuga på tomt, kostnad??

Någon som vet vad det kan kosta att gräva 130 meter till kopplings punk för VA? Marken enligt kommun ska va "lätt grävd"

1000 tack för hjälp! Första inlägg för övrigt och lär bli fler 🤗
 
Hemmakatten
Det räcker inte med att bara gräva. Det ska ner grus och sand för VA rören. Vattenslangen ska ner på frostfritt djup, olika på var du bor, men minst 1, 5 m i Sthlms-trakten. Avlopp skall läggas sluttande ner till kommunens anslutningspunkt som kan vara 1-2m djup. Har ni otur och husets avlopp ligger lägre än anslutningspunkten måste en pump installeras.

Avgift för el och fiber/tele. El kan lätt kosta 50', fiber minst 20. Plus grävning. Försök att samordna med grävning för VA.

Rivningslov begär man samtidigt med bygglovet, så det borde inte bli mer än några extra tusenlappar. Att riva stugan kostar däremot betydligt mer eftersom allt måste sorteras för miljöfarligt avfall, hyra av containrar, körning till deponi. 50-100' kostar det att leja bort.

Ni måste kanske anlägga en byggväg på tomten som håller för tunga lastbilar.

Som du ser är det en hel del att kolla och hålla reda på. En bra början är att läsa här på byggahus. :)
 
Redigerat:
Okey, tack för infon om avlopp! Vi har turen med oss att kopplingspunken ligger lägre en huset så fallet hamnar rätt! El finns redan i befintligt hus!:) huset är gamalt på 40 m2 och bara i trä och lite glas rutor! Tror inte kostanden blir så tung! Men går det att ansöka om rivningslov samtidigt som förhandsbesked??
Tack för svar:)
 
Ingen planavgift som inte är betald?

Finns det inte dagvatten måste ni säkert ordna med LOD.

Skall ni har bergvärme måste ni söka lov. Kostar ca 8000.
 
Glömde: Kontrollansvarig, ca 35k.
 
Plan avgifter? Vet faktiskt inte vad du menar 😁

LOD vad är det då?!

Asåå? Kostar det aå mycket bara för få tillstånd att borra? I priset är nibe 750 inräknat men tanken på bergvärme och FTX finns ju!
Kontrollansvarig är också redan inräknat i offert!😥🙂
 
Planavgift är för anläggning av vägar, gatlyset mm. I ett område där jag bor som håller på att exploateras är de ca 250k.

LOD= Lokalt Omhändertaget Dagvatten. Ex stenkista, infiltration.

Ingår inmätning och lägeskontroll i avgifter och entreprenad?
 
Fanns det vatten till det som skall rivas? Kolla så Ytavgift för vattnet är betald eller är inräknad i offerter för VA. Hos oss kostar den ca 40k för en 1000m2 tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.