Nu eldas olja + ved. Ska så småningom övergå till pellets, som ska få verka i veddelen. Enligt andras erfarenhet verkar det som pellets för varmvattenproduktion sommartid är ganska förkastligt. Ska man låta den nästan nya oljebrännaren som sitter i den nästan nya kombipannan få sköta den delen och samtidigt hjälpa till om det behövs extra kraft eller blir pelletsstopp. Har för mig att min panna har en verkningsgrad på över 90 % vid oljeeldning. Eller ska man kanske inse att oljans tid är förbi och använda elberedare för sommarvattnet?
 
Har du grejorna på plats så kan du väl använda dem, men kasta ut oljetanken. Oljebrännaren drar förmodligen inte mer än kanske tre-fyra liter per dygn på sommaren så att behålla tanken blir lite slöseri med plats. Kör med dunk eller ett fat som du kan köra iväg med och fylla på.
 
Eld skrev:
Men kasta ut oljetanken.
Nja, jag har ganska gott om plats. Det skulle inte inverka så mycket. Oljebrännaren håller ju dessutom både skorsten och pannrum varmt, vilket gynnar ventilationen. Däremot så vill väl inspektörerna ha betalt för cisternkontrollen... Det är lite där skon klämmer... Och med min vanliga otur så blir väl förmodligen eldningsolja rekordbilligt dan efter jag skurit sönder tanken... hehe!
 
Charlie skrev:
Varför skulle det vara så? Oljan kostar ju nästan dubbelt så mycket som pelletsen så även om man har ett sämre utnyttjande av energin (det vi talar om kallas väl systemverkningsgrad??) så ska det väl mycket till för att det ska bli billigare att elda med olja, eller...
Så tänker jag med, därför kör jag med pellets även på sommaren....då elen är så mycket dyrare.
Dessutom får man lite spillvärme som värmer lite i den svala källaren.


 
Joo.. det stämmer det.. Men det blir mycket jobb för lite varm vatten.. fylla på pellets aska ur.. osv..

Oljan är väll fortfarande lite billigare änn el:en? kör då på Oljan.. Samt det du säger Ventelationen får du ju på köpet samtidigt..
 
Per-Erik skrev:
Joo.. det stämmer det..  Men det blir mycket jobb för lite varm vatten.. fylla på pellets aska ur.. osv..
Jag kör bulk...så fylla på behöver jag inte.
Blir inte mycket aska på sommaren...tror jag körde i en månad utan att aska ur en gång :surprised:

Inte så ekonomiskt kanske...men rökgastempen var då inte högre än den brukar vara.

Skall prova i sommar att mäta upp hur mycket pellets det går per dag....ifjol körde jag bara ur bulkförrådet och då är det svårt att mäta.
Tyckte då inte att det gick så mycket pellets...
 
Även olja har ju usel verkningsgrad vid små effektuttag, kanske inte riktigt lika illa som pellets dock. Olja borde därför bli dyrast av alternativen olja, el och pellets eftersom elen får en betydligt högre verkningsgrad.
 
Själv så kör jag ju på en CTC Total kombi panna.

Frågan hur effektiv den är när man bara värmer varmvatten...med el, jämfört med en ny vv. beredare som "hänger" på sidan.
 
Jag skulle se till att pelletsbrännaren går enkelt att vika åt sidan.
Du har säkert lite skräpved som går att elda för varmvattnet. Så gör jag, vedpanna med pelletts brännare i sidan som viks undan.
Jag har även el-beredare, (sån kan du få tag på billigt nu när många byter till värmepumps tok...) så har du flera vägar öppna...

En fri värld bara att välja, håller dock med kasta ut oljetanken. Tänk om den läcker..... Man kan ha det roligare..
 
Charlie skrev:
Varför skulle det vara så? Oljan kostar ju nästan dubbelt så mycket som pelletsen så även om man har ett sämre utnyttjande av energin (det vi talar om kallas väl systemverkningsgrad??) så ska det väl mycket till för att det ska bli billigare att elda med olja, eller...
Jo det är ju så sant... Det kanske bara gäller vissa pelletssystem, det där med varmvattenproduktion. Men jag har ju för mig att vissa undermatade brännare samt exempelvis Baxi Multiheat ej rekomenderas att sommareldas, då de ej kan brinna tillfredställande om effektuttaget är lågt. Men det kanske fungerar bättre med Pellx, Eurofire, Biona mfl...
hansers skrev:
Du har säkert lite skräpved som går att elda för varmvattnet.
Nä, nä, nä... Eldar och bor i pannrummet gör vi vintertid. På sommaren ska man jäsa ute i solen!
;D ;D ;D
 
lp75 : jag har med en CTC total .. körde den på elpatron i somras .. låg på snitt 30-50 kwh/dygn
det är inkl hushållsel .. Nu kör jag den på elpatron för allt .. Vatten o värme . Har en snitt förbrukning på 90 kwh / dygn nu vid 0 till -5 grader inkl hushållsel
Så jag tycker inte den är spec bra att bara värma vattnet med ..
Men om nån vecka åker den ut .. in med en Calmar V33 istället :)
 
Deflas skrev:
lp75 :  jag har med en CTC total .. körde den på elpatron i somras .. låg på snitt 30-50 kwh/dygn
det är inkl hushållsel .. Nu kör jag den på elpatron för allt .. Vatten o värme . Har en snitt förbrukning på 90 kwh / dygn nu vid 0 till -5 grader inkl hushållsel
Så jag tycker inte den är spec bra att bara värma vattnet med ..
Men om nån vecka åker den ut .. in med en Calmar V33 istället :)
ok jag förbrukar ca 20kwh/dygn nu vintertid(bara vanlig hushållsel), lite mer/mindre beroende på om golvvärmen i hallen är igång.
Förbrukar 6ton pellets/år på 270kvm uppvärmd yta(inkl källare garage)...inte så farligt då jag betalar 1500kr/ton.
 
johansjostrand skrev:
Jo det är ju så sant... Det kanske bara gäller vissa pelletssystem, det där med varmvattenproduktion. Men jag har ju för mig att vissa undermatade brännare samt exempelvis Baxi Multiheat ej rekomenderas att sommareldas, då de ej kan brinna tillfredställande om effektuttaget är lågt. Men det kanske fungerar bättre med Pellx, Eurofire, Biona mfl...
Nä, nä, nä... Eldar och bor i pannrummet gör vi vintertid. På sommaren ska man jäsa ute i solen!  
;D ;D ;D
Klart vi ska jäsa i solen, det gör jag oxå 8) ;D8). Därav el-beredarn. Bygger nu om min acc. så den klarar även tapp-varmvattnet.. Att köra pelletsbrännare mot acc-tank funkar bra. Då får den gå för fullt och sedan stå.. ( Jag vet ej om du har acc.., men det är ett alt. ) //Hans
 
Det finns ju femtioelva sätt, ungefär. Jag ville ha så låg driftkostnad som möjligt (för det är det enda som kan betala en ombyggnad av värmesystemet). Därför eldar jag med ved när det är svinkallt, alltså på vintern, och har solpaneler under "jäsningssäsongen".
 
Kör med start temp på 60° och stopp 80° på sommaren och med glödhållning avstängd.
På detta sett så går brännaren på fulleffekt mest och eldar upp pannan några ggr/dyngnet.
På sommaren har man inte samma behov av att spola kokhett vatten över den frusna kroppen så 60° vatten i 110L beredaren räcker gott för att duscha/svalka sig.
Har en Bequem 15D (uppgr till 20D) brännare
//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.