Hej ;)

Är det någon som lejt bort något arbete på huset svart? Hur betalade ni? Genom byggnadskreditivet med "kvitton" eller vad?? Nu skäms jag, men jag är nyfiken! (Många pratar om svarta pengar, men hur betalar man?)
 
Snart kan Du nog betala med euro!

Hälsniningar från Göran Persson
 
Man tar dom ur plånboken helt enkelt. Kontant. Kvitto?
 
Vad willan menar, är nog ifall man kan ta pengar från kreditivet och betala svartjobb, dvs om man står utan kontantinsats ?
 
Att ta pengar från kreditivet beror ju på banken. Vi måste lämna faktura eller kvitto. De som jobbar svart ger inget kvitto - det är vitsen med svart att man inte registrerar inkomsten. Därför måste vi betala med våra egna pengar kontant om vi skall göra något svart. Så tror jag det är i de flesta fallen.

Så - om du inte börjat bygga ännu. Lägg undan lite pengar så att du kan göra några små "svart-jobb" om möjligheten finns. T.ex. gräva en grop då grävmasinen är där, flytta en sten, fixa lite extra med snickerierna, o.s.v.

Vänligen,

anna
 
Hej igen,

Vi har inte tänkt bygga med hjälp av svarta pengar. Dels för att jag inte vill göra något olagligt, men också för att man senare, om man skall sälja huset en dag får skatta för en större vinst. Våran kontantinsats skall användas till vita arbeten.

Jag var mest nyfiken, då det är en hel del svart jobb. (Tom en del husföretag vi har varit i kontakt med säger att deras hantverkare kan göra vissa saker svart)
 
Kom ihåg att du måste ha svarta pengar för att kunna betala svart. Annars så kan du stå och förklara ett stort hål i plånboken för rsv om dom granskar för det gör dom ibland.
/E >:(
 
Hej!

En viktig sak att tänka på när det gäller svartjobb:

Skräckexemepl:
Ifall något går fel, ditt nya badrum för svarta pengar visar sig vara ett fuskbygge och det blir en vattenskada som förstör för stora pengar i resten av huset, vart vänder du dig med dina krav? Firman som gjorde det svart kan ju i värsta fall säga, "Vadå fixa problemen, var är kvittot som bevisar att vi gjorde det?"
Försäkringsbolaget kommer också att fråga efter någon typ av bevis på att jobbet är yrkesmässigt gjort och finns det inget kvitto så, tja, då står man väl där med sin tvättade hals och får betala jobbet minst två gånger om.

Har själv inte lagt en krona svarta pengar på huset, jag vill ha kvitton ifall saker går sönder och det gör de förr eller senare.

/ama
 
Hej, jag tror inte att försäkringsbolaget är intresserad av hur du har betalt dina jobb, däremot är det viktigt att det är fackmannamässigt utfört och det går ju alltid att dokumentera med ex. digitalkamera. Ex VA kan man ju göra helt på egen hand, bara man vet hur det skall utföras och gör det eligt alla konstens byggnormer, etc...

Vad gäller att betala vid sidan av versus garanti beror nog den relation du har med leverantörerna på om de ställer upp vid senare problem eller inte.

Slutligen kan man alltid spara lite pengar från ev. försäljning av tidigare boende för att ha till sk mindre separata utgifter som kan köras vid sidan av byggkreditivet hälsar ingo
 
Två saker:
1. Oavsett om du får kvitto eller inte så kan ju hantverkaren ej ta upp beloppet för beskattning - Alltså svart. Svartjobb utföres således alldeles utmärkt mot kvitto. Som kund kan du inte vara säker på att företaget tar upp din betalning för beskattning.
2. Således så kan inte försäkringsbolag gå på dig om bolaget inte betalar skatt. Det dom vill ha är ju som ovan nämts - Fackmannamässigt utfört. Sen om jobbet betalas mot kvitto eller ej samt om bolaget tar upp betalning för beskattning eller ej är en annan sak.
Fast visst, bevisläget är bättre om man har ett kvitto...
Dock kan ju man betala jobb och inte få kvitto men ändå att företaget tar upp beloppet till skatt. Se bara på tex konsum & Ica.
 
som dem säger, fackmannamässigt utfört, och detkollar försäkrings bolaget rätt ofta genom att tex borra hål i väggen, börja riva för att se om allt har gått rätt till :)
 
Tja vad ska man säga...som våra hantverkare drog till med kanske...."Vi kan ta det ROSTFRITT"....på arbeten som skulle ingå i bygget...men som dom ansåg att dom skulle ha extrabetalt för. Förbannad man blev! >:(
Men det vart heller inget "ROSTFRITT" för deras del..trots försök! ;D

Man kanske betalar dom om natten... typ i skydd av mörkret byter pengarna ägare...Så att inte skattmasen ser det! ;D ;D ;D

Willan skrev:
Hej  ;)

Är det någon som lejt bort något arbete på huset svart? Hur betalade ni? Genom byggnadskreditivet med "kvitton" eller vad?? Nu skäms jag, men jag är nyfiken! (Många pratar om svarta pengar, men hur betalar man?)
 
Vi har inte tänkt bygga med hjälp av svarta pengar. Dels för att jag inte vill göra något olagligt, men också för att man senare, om man skall sälja huset en dag får skatta för en större vinst. Våran kontantinsats skall användas till vita arbeten.
Det är väl inte så att man behöver kvitto på 500000:-
även om det kostat en 500000:-, oavsett om det är svart eller ej.
Kan du bara påvisa att arbetet du gjort kostat 500000:-, med T.ex. väl dokumenterade bilder före och efter så kan dom inget säga och du ska inte behöva skatta för det.
Det spelar ingen roll om du och din familj, en svartjobbare, eller byggfirma gjort det. I dom två första alternativen har du däremot ingen garanti.

 
Nja ....

Som lekman och ägare till huset får du göra det mesta arbetet själv förutom El. Försäkringen täcker ändå, om du använder svart arbetskraft för en del grejjer och nått går snett så säger du självklart att det är du som gjort det, för du har rätten att göra nästan allt själv på en kåk.
 
Jag har hört att en snickare eller målare kostar 150 kr per timme, i Östergötland i alla fall. I storstäderna är det nog dyrare. Inte för att jag VET alltså men jag har en kompis som känner en hantverkare som är kusin med hans brorsons pappa och han hade hört att det är så. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.