Hej!

Håller få att drar avloppet till ett fritidshus, nybygge, platta på mark. Avloppet ligger i grusbädden och går upp med 45 graders böjar. Behöver jag fixera rören i isoleringen? Hur gör jag i så fall detta på bästa sätt?

Tack på förhand!
 
Hej Tompalito! Utan att vara någon expert känns det som att rören ska fixeras så lite som möjligt. Eftersom byggnaden och marken kan sätta sig i början, och kanske belastar rören. Tillfälligt kan man binda fast de utstickande rörstumparna i en käpp som man slår mer i marken, eller på något annat sätt, så dom inte knäcks av misstag under det pågående bygget. Utan rörena blir ju slutligen fixerade när du kopplar in dem i köket och badrummet och vart dom nu ska dras. Viktigast just nu är nog att du får dit de rörmuffar, inspektions lock och rensbrunnar som behövs, så att det går att ansluta avloppet och kolla då och då! Ett tips är att sätta lock på avloppet så det inte kommer in odjur. Med vänlig hälsning; PerOF
 
Tack för svar PerOF!
"Säker Vatten" Skriver följande:
"I betongbjälklag ska det anslutande spillvattenröret ha en fästanordning som är placerad högst 200 mm från anslutning av golvbrunn." Vad gäller om man har en golvbrunn med lodrät utlopp? Anslutningsröret ligger ju då i isoleringen. Räcker det att jag fixerar med fogskum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.