M
Hej,

Tittat på detta hus till salu, men det har en hel del sprickor på vänster sidan och lite på framsidan till vänster om huvudentrén. Sättning? Ska man avstå? Eller kan man skriva in i kontraktet att man inte köper det om sättningen pågår? Är det besiktningsmannen som kan göra fördjupad undersökning eller vad är det för expert man måste anlita? Kostnad för undersökningen? Huset är ett dödsbo så barnen säger att de vet inget.
 
  • Vägg med sprickor i murverket på ett hus, eventuell sättningsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i fundamentet på husets hörn nära marken och sidan av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i det vita putsade husets fasad nära ett fönster och bakom en grön murgröna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av husfasad med synliga sprickor på vänster sida nära ett fönster, potentiell sättningsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser absolut ut som sättningssprickor. Sättningar kan vara allt från problemfritt till att huset kan behöva rivas ( i riktigt allvarliga fall).

Jag ser inte det som skäl att avstå - sättningarna kan sänka priset vilket är bra för dig. Men gör en ordentlig besiktning och prata med grannarna.
 
Det ser inte ut som några typiska sättningsskador. Sådana brukar vara diagonala sprickor. Snarare tror jag sprickorna kan vara resultatet av andra typer av rörelser (klart oönskade i alla fall). Jag skulle inte gå vidare med köpet utan att ha fått orsaken klarlagd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.