Precis som Kapten_Haddock skriver, lägg energi på att förhandla fram en vettig kompensation istället och lägg det bakom er. Att, som det låter på tidigare inlägg, försöka sabotera för byggherren är kontraproduktiv, dränerande på energin och löser inte era problem.
 
  • Gilla
Bagarn och 2 till
  • Laddar…
Jeg tror nok jeg hadde flyttet inn, men jeg kjenner godt igjen følelsen til TS. For mange år siden kjøpte jeg min første motorsykkel og samboeren kjørt den hjem for meg. Før jeg selv rakk å prøve den så lånte hen den bort til en kompis. Jeg ble fly forbanna og skuffet og alle følelsene for motorsykkelen forsvant. Spesielt siden jeg hadde brukt to måneder på å bytte det elektriske anlegget og lakke om hele sykkelen. Den ble solgt uten at jeg noen gang kjørte den og da jeg kjøpte ny sykkel kjørte jeg den hjem selv. Den skuffede følelsen satt likevel lenge i og jeg mistet helt interessen for å kjøre sykkel.

Selvfølgelig er dette irrasjonelt og små problemer i forhold til hvordan barn i Afrika har det. Følelser er irrasjonelle, men de er der like fullt.

Jeg håper at TS med familie kommer over skuffelsen og at de får gode følelser for huset etter hvert.
 
  • Gilla
lottabj
  • Laddar…
Kompensation ska vi självklart ha. Tycker nog att byggherren har gjort sej förtjänt av en känga också för att ha agerat så oproffsigt. Toaletten är uppenbarligen använd utan toaborste. Köket har använts till matlagning etc, huset är helt enkelt inte nytt längre.

Det där med svältande barn i Afrika, ska man resonera så så kan man ju lika gärna lägga sej platt för allt här i livet.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Jag vill absolut inte förringa er känsla, men även om glädjen över ert nya hus är borta så får valen ni gör nu konsekvenser. Bestämmer ni er för att sälja och köpa ytterligare ett nytt hus startar en ny tid- och energislukande process. Väljer ni att ge igen mot byggherren för att han olovligen låtit någon bo där kommer det också att kräva tid och energi, även om ni kanske har rätt rent juridiskt (det har jag ingen aning om). Det val som kanske är enklast är att försöka pressa fram en bra kompensation, och sedan försöka göra det bästa av situationen i ert nya hus. Förhoppningsvis kommer lite av glädjen åter när ni flyttat in, och ni kan njuta av livet istället för att använda en massa känslomässig energi till annat. Det är naturligtvis upp till er att känna vad som är rätt för er, men om man ska titta objektivt på det (i den mån det går) så är det så jag ser på alternativen.

Lycka till oavsett vad ni väljer, och jag förstår verkligen att ni är besvikna!
 
  • Gilla
Kefa och 1 till
  • Laddar…
Antingen är TS ett troll, eller har väldigt få väsentliga problem att bita i.
 
  • Gilla
noone70 och 8 till
  • Laddar…
Inget troll men förvånad och mycket besviken.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Håller med om att det inte är OK att låta någon bo i huset... MEN jag skulle ändå hoppas ni tar ett antal djupa andetag och verkligen tänker efter, någon har lånat toan, ok, nästa gång ni har hemma en hantverkare för mer än bara nån timma så tror jag att denne hantverkare eventuellt kanske lånar toan istället för att åka tillbaka till kontoret. Kanske frågar han om han får värma matlådan. Jag själv måste säga att jag aldrig ens tänkt tanken att huset skulle vara besudlat för att någon lånat toan. Jag har bara haft 2 st nya bilar, jag måste säga att jag inte ens tänkt på hur många km mätaren stod på. Sålänge bilen är hel och ren spelar det väl ingen roll om den gått 2 eller 22 km? För mig är den ny... dessutom är den bara ny första dan. Sen börjar "förfallet". Men självklart ska det vara helt och rent och oskadat.

Under byggtiden är det ju bitvis väldigt skitigt i huset. Men jag förutsätter att man innan överlämnandet städar ur så det "ser som nytt ut".

Jag tror dessutom många tror att ett nytt hus är av byggarna behandlat som sixtinska kapellet, men tittar man på många nybyggda bostäder så finns det märken, skrap, torrsprickor och annat. För att inte tala om materialval, lister etc. Oftast är inte foder, lister etc platsmålat, gerat. Kök av spånskivor, parkettgolven med bara några mm trä osv. Byggmateriel och kvalitet är i ett vanligt hus inte speciellt imponerande. Det är helt enkelt ett hus. Självklart ska ju skador fixas till, men 100% perfekt blir det nog aldrig.

Själv skulle jag tycka rimlig ersättning vore en riktigt rejäl "flyttstädning", plus att de kunde bjuda på 1-2 vanliga städtillfällen efter er inflytt, så kan ni vara säkra på att ha ett väl rengjort hus.

Köpte jag ett par kalsonger eller badbyxor skulle jag dock tycka det kändes lite sådär om nån lånat dem en dag... Då skulle en tvätt inte räcka, jag skulle vilja ha nya... ;)
 
  • Gilla
Saintus och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår om TS tycker att det är en stor sak och det är inget att förringa eller förlöjliga bara för att man inte ser det på samma sätt. Men jag tycker att Hemmakattens förslag är bra, en ordentlig städning så det är helt rent, nytt och fint och något extra för att kompensera för hjärnsläppet att låta folk bo i huset.
Hemmakatten skrev:
En ordentlig storstädning av städfirma och 10-20' i presentkort på lämplig möbelfirma kan kanske vara en bra deal?
Även om det inte känns så just nu så tror jag att ni kommer att njuta av er nya bostad när ni väl flyttar in och hela historien kan ni förhoppningsvis skämta om länge (Även om byggaren kanske inte tycker det är lika roligt att historien sprids :) )
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Verkar ju som det finns en konsenus att folk kan göra vad de vill bara för att det är ett pågående bygge.
Är det hantverkarmentaliteten? Jag är lat och kunden ska vara tacksam, därför gör jag som jag vill... vi drar vår smutsiga trasa över ditt nya hem när vi sedan är klar, klaga inte du ska vara jävligt tacksam att vi hade ens tid att bygga ditt hus!

Det här var väl ändå extremt ovanligt fenomen för 20-30 år sedan?

Juridik ja, om du inte avtalat att någon får bo i ditt hus kan du naturligtvis polisanmäla den person som uppehåller sig där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
...men TS hade väl inte fått tillträde till huset? Då är det fortfarande säljarens hus.

Jag tycker det finns mycket som verkar sjukt i byggbranschen, men inte är det att byggarbetarna lånar toan under ett bygge...

Jag tror man mår bra av att inte fundera på hur allt ser ut innan man får det. Hur bageriet som bakar limpan ser ut, köket i lunchrestaurangen, luccebullarna man blir bjuden på på dagis, ölglasen man dricker ur på krogen etc.

Självklart ska som sagt huset städas rejält innan tillträde, och som jag förstår har det inte varit än, förhoppningsvis kommer det inte synas ett spår av detta då...
 
  • Gilla
AKRIBORI och 1 till
  • Laddar…
D
Jo man kan ju ha den inställningen som säljare eller tillverkare, eller så kanske man ska ta till sig vad profession och professionalism betyder.
Hur skulle det vara om Gustavsberg provskiter alla toaletter de säljer... ja menar det gör väl inget om de lånar dem.
Kommer med stämpel, "Den här toan har Rolf haft kraftig diarré i , så nu vet du att den håller".
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Någon har inte bara lånat toan, minst 2 personer bor bevisligen där. Sover, duschar, lagar mat....
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Vad har det med TS problem att göra? I TS fall så har byggherren låtit bekanta bo i huset och jag uppfattar det inte som att det ens handlar om hantverkarna. Det är ju fullständigt hål i huvudet och förhoppningsvis inser byggherren det och hittar ett bra sätt att kompensera TS och har förhoppningsvis mindre otur när han tänker framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Detta är en ort som trots dess ringa storlek har en betydande bostadsbrist på vintern. Ett boende så här års kostar ganska många tusen i veckan så det skulle ju inte vara jättekonstigt om mindre nogräknade personer drog nytta av detta.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Man kan ju hoppas att man inser att det är ett slags modernt slaveri att låta arbetare leva och bo på sin egna arbetsplats. Är nog få på detta forum som skulle tycka det är okej för sin egna del.
För ärligt, vem tror på att byggherrens "polare" bor där tillfälligt? Släpp sargen å kom med i matchen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.