Vi funderar på att bygga något liknande ett skidstahus Kråkbär
http://www.skidstahus.se/villor/villa-krakbar/
Illustration av ett rödmålat tvåvåningshus liknande Skidstahus Kråkbär med mindre fönster på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt på övervåningen är ju bara små fönster där allrummet skall vara, någon som har små fönster på övervåningen likt detta och skulle kunna säga hur ljust det blir med bara dessa?
Ritning över övre våningsplan med allrum och små fönster, inkluderar sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för varje svar.

Vi har även övervägt både kupa och balkong, men innan vi bestämmer oss skulle vi vilja se lite inspiration. Har ni någon ide på annan planlösning för övervåningen så kör
 
Det är egentligen inga problem med de små fönstren på långsidorna.
I allrummet t.ex. sitter man ju oftast ned, och då räcker fönsterhöjden till för att ge bra sikt utåt.

Och en takkupa kostar väl en slant...

En balkong där uppe använder man nog inte mycket.
Antingen blåsigt, eller för hett i solgasset. Trevligare med uteplats i markplanet :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
En frontespis på huset tillsammans med en balkong skulle öka ljusinsläppet ganska mycket.
Dock ändras utseendet på huset en del.
Vi byggde om vårt hus med en uteplats från ovanvåningen, uppskattar att man kan öppna dörrar och kunna få in lite luft och morgonsol.

I annat fall kanske ett eller två takfönster.

En tanke som slog mig var att ifall du möblerar som planlösningen så försvinner ljuset från det högra fönstret.
Uppskattningsvis verkar det hamna ca 20cm från golv och säg 40 cm högt. Så en fåtölj skymmer ljuset helt.
 
Ett takfönster kan göra underverk utan att förstöra känslan. Takkupa gör om hela rummet. Hjälpte till att montera ett underbart antikt takfönster i gjutjärn för enkupigt lerteget i ett gammalt torp för länge sedan. Förvandlade hela vinden.
Bara en liten glugg där ljuset kunde sila in.

Mvh Findus
 
fgo skrev:
...
En tanke som slog mig var att ifall du möblerar som planlösningen så försvinner ljuset från det högra fönstret.
Uppskattningsvis verkar det hamna ca 20cm från golv och säg 40 cm högt. Så en fåtölj skymmer ljuset helt.
Nja, nu målar du väl i dystra färger?
Fönstren på övervåningens långsida ser ut att ha ungefär samma placering som gavelfönstren, dvs standard 900 mm över golv, kanske något lägre.

Tyvärr är inte måtten utsatta på detta hus på Skidstahus hemsida.
 
Jag utgick från de på undervåningen. Antog att de satt på ök 2000-2100 från golv. Sen 500-600 till för takhöjd och bjälklag, då ser det inte ut att vara mycket kvar.
Men jag kan ha fel, det har hänt flertalet gånger :(
 
Fönstren på långsidan har måttet 120 i överkant. Vägglivet blir 150 på insidan.
Takfönster vill vi inte ha;)

Någon som vet vad det kostar att eftermontera kupa?
 
På framsidan är det väl pga utseende inte aktuellt med takfönster. Men om ni lägger till det i badrummet och samtidigt ser till att ha ett överljus till badrumsfönstret (och/eller glas i dörren) kan ni få in ljus från det hållet också vilket bör göra allrummet ljusare.
 
Det går inte att byta plats på badrum och soffhörna? Blir ett mindre badrum men allrummet skulle då få ljus från två håll samtidigt som man inte kliver rätt in i en vägg när man kommer upp från trappan. Ev skulle ni kunna sätta två fönster även på den sidan i så fall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Blir det inte konstigt med ett lågt fönster i huvudändan på dubbelsängen?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker ni skall överväga något annat. Planlösningen är inte professionellt utförd. Allrummet blir en skrubb och de lågt sittande fönstren på sidoväggen i sovrummen gör att dessa är dåligt möblerbara.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Blir det inte konstigt med ett lågt fönster i huvudändan på dubbelsängen?
Mycket konstigt blir det, därför ställer man isåfall sänggaveln mot väggen mot trappan. Den som är kortast/inte har ryggproblem sover i sänghalvan mot snedtaket. ;)

Det är också dumt att ha fotänden av barnsängarna mot fönster.

Håller också med om idén att sätta badrummet bredvid trappan, det är onödigt långsmalt, och allrummet blir på så vis större. Takkupa/frontespis är givet, och gärna balkong, om det finns utsikt. Brorsan använder sin balkong en hel del, då han har sjöutsikt och kvällssol där, vilket han inte har på bottenvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.