Hejsan har nu i veckan spekulerat på ett hus som endast är skyddsmålat av Älvsbyhus. Älvsbyhus lämnar en garanti på 8 månader på målningen.
Detta hus har stått i sammanlagt 17 månader. Stått genom 2 svaga vintrar men endast skyddsmålning.
Om det blir affär skall köparen stå för måleriet. Enligt säljaren så är det inga som helst problem. Han menar på att en skyddsmålning klarar av att stå längre än denna period. Anlitat en bes man som ska gå igenom huset.

Min fråga är: hur ser man om fasaden måste bytas ut eller om den är ok att grunda? Mvh Anders
 
Är nog ingen fara, nåt byte lär ju inte va befogat.
 
Besiktningsman behöver ni inte för själva fasaden som i värsta fall måste grundmålas på nytt om ni har otur. En omålad eller grundad panel klarar sig säkert måååånga år innan den tar stryk av väder och vind. För att få bästa resultat vid målning kanske ni ska grunda, lyssna med någon rutinerad målare eller butik.
 
Mikael_L
Borsta av fasaden ordentligt med en piassava-borste eller liknande, grunda på nytt och sen två lager färg, som vanligt, så är du hemma - tror jag.

Men låt en målare annars kolla på det ifall du är orolig. Jag själv skulle inte vara orolig, bara räkna med att grunda ett lager igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.