Vi har idag ett garage, som i ena halvan är inrett som varmförråd, medan andra halvan är kallgarage. Vi planerar nu att isolera hela garaget.
Dagens el är tyvärr inkopplad på en belysningsgrupp. I centralen finns däremot en inkopplad 3-fasgrupp som ursprungligen varit avsedd för ett fristående garage (garaget byggdes dock istället ihop med huset), som idag är oanvänd. Denna grupp avslutas i en dosa precis under centralen, med ett tomt rör från dosan till krypgrunden. En tanke är nu att utnyttja gruppen genom att dra den genom krypgrunden till garaget (det handlar om 4-5 meter i grunden). Ser ni några "problem" med en sådan lösning?

Finns det några hinder för en öppet förlagd kabel i krypgrunden? Det är inga svårigheter att dra rör vid behov.
Gruppen är dragen metern till dosan med 2,5 mm, men avsäkrad med 10 A. Var tanken med detta avståndet till det tänkta fristående garage månne? Kan 1,5 dras till garaget eller bör man fortsätta med 2,5? Vi behöver inte mer än 10 A så vi har inga planer på att säkra upp. Skulle ni dra dit 3-faser eller nöja sig med en, vilket räcker för dagens behov? Vilken kabel rekommenderas för eventuell dragning i krypgrund? Tacksam för alla goda råd.
 
Mikael_L
Conqvist skrev:
... I centralen finns däremot en inkopplad 3-fasgrupp som ursprungligen varit avsedd för ett fristående garage (garaget byggdes dock istället ihop med huset), som idag är oanvänd. Denna grupp avslutas i en dosa precis under centralen, med ett tomt rör från dosan till krypgrunden. En tanke är nu att utnyttja gruppen genom att dra den genom krypgrunden till garaget (det handlar om 4-5 meter i grunden). Ser ni några "problem" med en sådan lösning?
Nej, inga problem bara det finns en lämplig kabelväg då mellan dosan och till lämplig plats i garaget.

Conqvist skrev:
Finns det några hinder för en öppet förlagd kabel i krypgrunden? Det är inga svårigheter att dra rör vid behov.
Nej, välj bara rätt kabel. Troligen fungerar N1XV och EKKJ, men även EKLK/EQLQ/EXLQ bra.
Ev gnagarangrepp kan man vara uppmärksam på, antingen skydda kabeln eller förlägga den så den inte nås av gnagare (t.ex under bjälkar eller tillräckligt långt under/över stråk de kan röra sig på) eller skydd i rör etc.

Conqvist skrev:
Gruppen är dragen metern till dosan med 2,5 mm, men avsäkrad med 10 A. Var tanken med detta avståndet till det tänkta fristående garage månne? Kan 1,5 dras till garaget eller bör man fortsätta med 2,5? Vi behöver inte mer än 10 A så vi har inga planer på att säkra upp. Skulle ni dra dit 3-faser eller nöja sig med en, vilket räcker för dagens behov? Vilken kabel rekommenderas för eventuell dragning i krypgrund? Tacksam för alla goda råd.
Jag skulle ändå dra 5g2,5 för det kostar typ inget mer ( i det stora hela) och blir lite mer framtidssäkrat.
Sen spelar det ingen roll ifall du ändå väljer 10A och/eller enfas eller två faser. Det går som sagt att utöka i framtiden.


Själv är jag förtjust i N1XV, så 5g2,5 N1XV.
EKKJ 4x2,5+2,5 funkar också jättebra, och kanske skulle jag välja EXLQ 5g2,5 istället.
Om kabeln inte går ner i mark eller under vatten eller blir utsatt för UV-ljus så funkar alla ganska likvärdigt. EKKJ är nog den som är mest mekaniskt stryktålig, men också knöligast att koppla med.
 
Nej inga problem med kabel i krypgrund. Välj fritt bland EKKJ, N1XV, ACEFLEX och andra kraftkablar. EKKJ är styvast (men bäst i mina ögon) så det beror lite på hur lätt den går att dra i röret upp till dosan.

Om ni inte har några planer på "mer än 10 A", ingen elbilsladdning etc, då skulle jag välja 5G2.5 mm², dvs trefas alla gånger. Då är ni rimligt förberedda på el i garaget.

Annars är standardrekommendationen att välja en grövre kabel och installera en central i garaget som blir parallell med husets central. Men nu har ni redan en grupp avsedd för garaget. Finns det en JFB i huset central också, så då även kommer att skydda garaget? Det är kanske inte optimalt, men ok med garaget vägg i vägg. Det finns då ingen anledning till någon större central i garaget utan det kan räcka med en kopplingsdosa i dagsläget och 10 A säkringar i huset central. Behöver ni senare mer effekt kan en liten central installeras i garaget med uppsäkring i huset.
 
Mikael_L
I matande ände verkar det ju vara ganska klart och förberett.

Men hur går du i andra änden?

Tänker du ha en central där (undercentral UC)?
Hur ska resten kopplas?

Ev kan du börja med endast en kopplingdosa på en plats där en ev framtida central kan sättas och ersätta dosan. I den dosan kan du börja med en eller två grupper som går till lite belysning och uttag.

Jag kan ju inte ge några råd liksom då jag inte sett det hela, men du kan fundera lite på hur du vill ha det direkt nu, och ev utbyggnad i framtiden.
Är det ganska troligt att du på sikt vill ha så mycket i garaget att en UC blir lämpligt så är det nog lika bra att slänga upp en central nu direkt.
 
Mikael_L
ECHO echo echo echo ;)
 
ja ja ja, det är inte fel med konsensus på forumet :) Jag vet att du inte gillar EKKJ men den är ändå bäst!
 
Tack för goda råd!
Planen i dagsläget är att försöka gå igenom grundmuren och komma in i mellanväggen mellan garage/förråd. Jag hade sen tänkt gå direkt med kabeln i slang till en takdosa med matningen, men det kanske är klokare att sätta en kopplingsdosa på väggen istället? För att enklare kunna ha en central i framtiden eller andra förändringar som ni säger. Som sagt har vi inget större elbehov idag, men vem vet i framtiden.
Värmen blir i form av elradiatorer, men dessa ansluts till värmecentralen genom gruppen som redan är dragen till radiatorn i "förrådet".
Vi har en JFB som skyddar alla grupper (ex värmen då).
 
Mikael_L
Har du ett förråd mellan på väg till garaget så är det kanske bästa placeringen för en UC (eller kopplingsdosa i förstone). Det kan vara bra att slippa ha centralen i garaget map på fukt och damm osv i den lokalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.