Mikael_L
Gud vad små du gjort bilderna, svårt att se noga hur det ser ut.

Har dom inte använt ett 89° T till muggen? Borde väl varit ett 45°?


edit:
Men efter att kollat lite mer, och jag nu tänker den motsatta flödesriktningen, så borde det inte vara det som är problemet här iaf.
 
Redigerat:
Var är avluftningen belägen?
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Jag tycker det känns konstigt rent utav äckligt, det är inte bara "bajsvatten" som hamnar i golvbrunnen under badkaret, utan mycket mer än så, utan att gå in i detaljerna ;). Vi badar inte så ofta och det kan bli liggandes länge, länge, kanske fylls det på med mera, vad vet jag .:(

Jag har funderat på om växlingen där toa avloppet kommer ned, från det grövre avloppsröret till det smalare (som leder mot bl.a. badkarets golvbrun) kan ge upphov till ett "övertryck" i det smalare avloppröret när man spolar och det är därför som "bajsvattnet" trycks tillbaka mot golvbrunnen?
Kan det vara fel dimensionerat, att det grövre avloppsröret inte skulle ha avslutats så nära där toa avloppet ansluter, utan skulle varit längre upp mot badkarets golvbrun?
 
Avluftningen, hm bra fråga, det måste jag kolla. :surprised:
Men om jag skulle gissa skulle det kunna vara där avloppet böjer av efter golvbrunnen i duschen ned mot botten våningen och ned under huset. Men jag är osäker.
 
Tänkte att bilderna kunde ta för mycket plats på forumet, skall läsa upp lite större :).

Flödet börjar från kommoden från andra sidan badrummet, avloppet löper sedan längst ut med fönsterväggen, böjer av i hörna vid golvbrunnen för badkaret (där problemet finns), går sedan ned mot avloppet från toan, vidare mot duschutrymmet och golvbrunnen för att till slut mynna ut ifrån badrummet ned i ett tomutrymme vid trappan mellan våningsplanen.
 
Ok, du har alltså inte problem med brunnen i duschen utan bara under badkaret? Då verkar problemet vara att toalettvattnet (med extra allt...) tar två vägar, både nerströms och uppströms, eftersom avloppet från toaletten är som upp och nervänt T på stammen. Det hade gått att lösa på ett bättre sätt, där avlopp uppströms går förbi toaletten och ansluter till stammen något senare, då med en y-formad koppling.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att kunna vara si och så med fallet då det är ganska långa sträckor. Så det är nog inte omöjligt att toavattnet tar båda vägarna?
 
Jag har ingen som helst VVS kompetens, är bara vanlig ingenjör/fysiker, hade jag satt samman ett sådant system skulle jag låtit toan ha ett eget "avstick" som sen med en Y-koppling går ihop med golvbrunnen. Nu ser det ju ut som en T-koppling under toan som leder vattnet åt båda håll. Det är ju isåfall helt självklart att vatten (mm) från toan kommer tryckas åt fel håll... Det tråkiga är ju att det inte ser ut att gå att åtgärda med mindre än att riva upp hela golvet, om nu min teori skulle stämma...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
falkn skrev:
Låter tveklöst som att det är för lite fall på röret. Är det ett badrum på träbjälklag kan det gå att åtgärda, men annars går det inte utan att riva upp golvet och därmed bryta tätskikt.
Efter att ha sett bilderna så tycker jag också att fallet bör kontrolleras på något sätt. Kanske kan du prova att flytta badkaret, öppna brunnen, lyfta ur vattenlåset och spola med duschen ner i toan? Då borde det inte rinna fram vatten till badkarets brunn alls. Om det gör det låter det absolut som för lite fall. Isåfall är det läge att ta in någon som kan besiktiga och reklamera jobbet skulle jag tro.

Med lite tur går det att öppna taket och fixa problemet underifrån.
 
b8q skrev:
Ok, du har alltså inte problem med brunnen i duschen utan bara under badkaret? Då verkar problemet vara att toalettvattnet (med extra allt...) tar två vägar, både nerströms och uppströms, eftersom avloppet från toaletten är som upp och nervänt T på stammen. Det hade gått att lösa på ett bättre sätt, där avlopp uppströms går förbi toaletten och ansluter till stammen något senare, då med en y-formad koppling.
Ja det är korrekt, problemet är bara i brunnen under badkaret :)
 
inte i våra badrum iaf !
 
Hej.
Händer att jag åker ut i mitt yrke och felsöker liknande problem du beskriver.

I minna ögon så ser det ut som att dom gjort WC anslutningen helt galet.
Måste finnas en styrning på den kopplingen så att avfallet kan åka med i rätt riktning. Dvs medströms.

Men för att ens kunna göra en riktig bedömning så bör man säkerställa att att inget bakfall finns eller andra defekter finns i systemet. ( ifall på ovanvåningen)

Detta kan endast göras med en filmkamera, då får man svart på vitt hur det ligger till. Alt lyfta bort WC stolen och kolla på hur anslutningen är gjordd. Lättare att se på plats.
( se till att anlita en Auktoriserad Rörinspektör)

// Andreas Rörinspektör
 
  • Gilla
JPQ och 1 till
  • Laddar…
dj_fluffy skrev:
Hej.
Händer att jag åker ut i mitt yrke och felsöker liknande problem du beskriver.

I minna ögon så ser det ut som att dom gjort WC anslutningen helt galet.
Måste finnas en styrning på den kopplingen så att avfallet kan åka med i rätt riktning. Dvs medströms.

Men för att ens kunna göra en riktig bedömning så bör man säkerställa att att inget bakfall finns eller andra defekter finns i systemet. ( ifall på ovanvåningen)

Detta kan endast göras med en filmkamera, då får man svart på vitt hur det ligger till. Alt lyfta bort WC stolen och kolla på hur anslutningen är gjordd. Lättare att se på plats.
( se till att anlita en Auktoriserad Rörinspektör)

// Andreas Rörinspektör
Men det är ju bättre att gå in i röret via golvbrunnen och kolla vad som händer när man spolar i wc´n....
Tar du bort wcn kan du inte konstatera det...
Att ansluta mot ditt gren är inget olagligt eller felaktigt, det blir sådär när man har dåligt med utrymme. Dock kan konsekvensen bli att det fastnar i ledningen eller rinner baklänges en stund, vilket kan orsaka problem. Det beror oftast på att det är dåligt fall på ledningen efter wcstolen.
Men sen kan ditt problem bestå av att du har otilräckliga luftningsmöjligheter på den där avloppsgrodan. Då kan man prova montera lös tvättställsavloppet och se om det blåser ur röret och att avrinningen blir bättre efter att låset är borttaget.
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Självklart så är golvbrunnen starpunkten för inspektion med kameran precis som du säger.
Det jag menade med att plocka bort WC stolen är att då kan man okulärt se hur det är byggt.
En rak WC anslutning direkt på en horisontell ledning är som gjort för att få bekymmer.
Det kommer att slå tillbaka, så är det bara , avluftning samt fall har ingen betydelse, det kommer slå tillbaka !
 
  • Gilla
JPQ
  • Laddar…
Det är ju självklart att vatten från toastolen slår åt båda hållen eftersom det är en 90grader T-anslutning på röret.
Man brukar väl lägga en 45 grader Y-koppling för anslutning av toa till "stam"?
 
  • Gilla
JPQ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.