Hej Alla,

Har påbörjat min basturenovering.

Förutsättningar:

Befintlig bastu i uppmurat lättbetongrum i källare
En vägg är yttervägg.

Bastun är idag utreglad och isolerad 70mm från väggar golv och tak med bastufolie.

Min tanke är att byta golvet, sätta klinker i samma nivå som angränsande duschrum.

frågor.

Jag vill helst slippa riva väggpanelen, hur gör jag ?

När jag tar ut befintligt uppreglat golv så blir bastugolvet ca 50mm lägre än duschgolvet.

kan man gjuta upp i nivå med duschgolvet, blir isolering mot golv för dålig då ?

Hur bygger jag ut en sockel från väggarna så att jag får ett snyggt avstånd mellan väggpanel och klinkersockel.

Har tänkt att bygga en sockel på ca 70mm och därefter fuktspärra golvkonstruktionen så jag får som en balja med 70mm kanter.

Bild på tänkt konstruktion Bastukonstruktion.JPG

Tacksam för svar.
 
Hallå...ingen som vågar tipsa ??
 
Jodå! Ett par små reflektioner kommer här.
Du borde nog ordna en luftspalt mellan isolering och ytterväggen. Detta för att ytterväggen annars kan "fyllas"med kondens.
Iden med "baljan" låter fint men bastufolien bör nog ligga något utanför.
Liggande panel med springa vidgolv och tak är också bra för upptorkningen bakom panel - gäller även taket.
Lycka till!!
 
Hej!
Hade ungefär samma förutsättningar.
Jag skulle börja med att ta bort panelen och isoleringen mot ytterväggen. Du har här ingen luftspalt. En spalt på 30mm räcker. Det kommer med stor sannolikhet in fukt via källarväggen som måste kunna ventileras bort härifrån.
När du då har blivit av med väggen (ta bort panelen på alla väggar) kan du börja riva upp golvet. Inga träreglar mot golvet! Använd plåtskenor under syllen. Det finns fina skenor med typ liggunderlag på undersidan som gör att fukten aldrig når träet. Sedan kan du gjuta upp de 50mm som fattas i golvnivån. Isolerat golv behövs inte och inte heller en fuktspärr i bastugolvet. Eftersom golvet är källargolv kommer fukt upp genom detta precis som i ytterväggen och fukten MÅSTE ha fri passage upp. Lägg en trätrall med plastfötter på golvet så fryser du inte om fötterna. Blaskar du mycket vatten i bastun tar du en gummiraka och drar ut det till golvbrunnen när du bastat färdigt.

Kan vara skönt med ett bastubad efter en kvällstur på hojen så här års...

Lycka till.



Ny fin panel behöver ibte vara dyr.
 
Håller med Klurifix. Luftspalt mot vägg är ett måste även om du har en luftspalt (platonmatta) på utsidan av väggen. annars kan du får problem både med fukt i reglar och i isolering. Se till att fästa ståreglarna mot y-väggen med distanser i plast eller galv-material.

Jag är ingen vän av bastufolie så jag föreslår att du kör med board. Om du vill ha luftad panel så följ detta förslag:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg
Golvet: Inget tätmembran i källaren! Det kommer att gå åt pipan högst troligt. För klinkersockeln kan du använda minerit (som är vattenfastare än gips) utanpå plåtsyllen som Klurifix tipsade om.
 
Tack för alla tips.

hm...hojen tar mycket tid just nu, men familjen ylar om bastun så jag får väl fortsätta.

:-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.