Vad har ni fått byta ut inom 10-årsgränsen när ni byggt nytt? Det är ju lätt att tro att alla problem är lösta den dagen man sätter nyckeln i sitt nya hus.

För min del har kyl/frys lagt av efter 7 år (hemförsäkringen täckte en del)
Frysboxen efter 5 år.
Tvättmaskinen efter 10 år.
 
Hej..

Började faktiskt tänka denna tanke idag! Vi har bott snart 6år, kyl/frys är bra om de håller 7-8år, för gammalt höll de 15-20år, och då slängdes de pga att handtag eller dyligt gick trasigt...

Kan väl inte vart många kr av förskingringsbolaget? Åldersavdrag är väl 20%/år? Och "inget" värt efter 5år...

/A
 
harry73
9 år och tvättmaskin fick vi byta pga våldsam unge som hade sönder den. Diskmaskinen böejar få problem, flv är sönder (kör den som elpanne). Mikrovågen har slutat rotera
 
Husqvarna220Ac skrev:
Kan väl inte vart många kr av försäkringsbolaget? Åldersavdrag är väl 20%/år? Och "inget" värt efter 5år.../A
Det var kyl/fryskombi och extra hög. Bolaget ansåg att den borde hålla i 10 år dvs inte 20% avdrag/år. Jag fick ett par tusen även efter självrisken (TH).
 
Aha, vi har side by side, trodde åldersavdraget räknades från år 1.
 
Firar 10 år i huset detta år.
Hittills har bara tvättmaskinen gett upp, en kondensator hade gett upp.
Införskaffade en ny budgetmodell 2500:-, den tvättar iaf rent.

Ena spisplattan går bara på halv effekt.
Samtliga vitvaror är Siemens.......
Håller tummarna och tar i i trä att inget mer vill ge upp än......
 
En ny kondensator kostar ju bara några tior? Var det inte bättre att byta den än att köpa en ny maskin?
 
H
kanske inte riktigt hör till tråden ta så fall bort inlägget men bara så ni vet om ni bygget med ab04 eller abt06 så har man garanti i 10 år
 
harry73
Inte riktigt 10 år garanti. Bara om det ät allvarliga fel med stora konsekvenser för dig
 
H
harry73 skrev:
Inte riktigt 10 år garanti. Bara om det ät allvarliga fel med stora konsekvenser för dig

nä ansvarstiden är 10 år.
garantitid 5 år,material 2 år om inte entreprenören har fått längre på inköp då gäller den längre

detta gäller och har inget med allvarlighetsgraden på felet att göra.
det som skiljer är att bevisbördan åligger entreprenören under garantitiden och och beställaren under ansvarstiden som är efter garantitiden alltså i praktiken år 5-10
 
harry73
Det är i alla fall det jag lärde mig på en abt06 kurs
 
Nå, det gäller väl nyckelfärdigt hus. Jag byggde i egen regi.
 
Hemmakatten
Alla vitvaror och maskiner fungerar fortfarande mycket bra förutom
1.det vitmålade, vitlaserade parkettgolvet i gran. Måste bytas i hela huset.
2. Den kombinerade värme- o cirkulationspump vi har till spabadet är bytt 3ggr. Nu senast till en större, bättre dimensionerad pump
3. Har en kran i köket för kolsyrat vatten från Mora/Äga som inte fungerar.
4. Ackumulatortanken fick bytas (gick på försäkringen) pga att varmvattenslingorna kalkat igen. Numera har vi en med beredartank och dessutom ett avhärdningsfilter.
5. Lite kantstötta lister här och där som behöver målas.
 
H
yonna skrev:
Nå, det gäller väl nyckelfärdigt hus. Jag byggde i egen regi.
Egen regi innebär att du byggt de själv.
Men jag antar att du använt några entreprenör och då gäller detta. el? Rör? etc.
 
Lagat frysen, Husqvarana 7år
Bytt Diskmaskin och micro Bosch 7 år
Bytt compressor flvp 8 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.