har funderat lite. får nog bli en för max 3500. vet ni nån bra maskin för det priset? antar att man inte får ställning som är ihopfällbar för det priset.

sen kikar jag på en ny ger o kapsåg. tror ni metabo (2500kr) funkar bra och håller gerningarna på säg 45grader? för det för inte min meec längre
 
S
Det finns rätt mycket skrivet i andra trådar om Metabos gersågar.
Prisvärd är väl korta sammanfattningen. 216 mm kostar 1969 kr på Netonnet.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
F
henkek skrev:
har funderat lite. får nog bli en för max 3500. vet ni nån bra maskin för det priset? antar att man inte får ställning som är ihopfällbar för det priset.

sen kikar jag på en ny ger o kapsåg. tror ni metabo (2500kr) funkar bra och håller gerningarna på säg 45grader? för det för inte min meec längre
Har haft en Billig Metabo 254-nånting i 8 år. Den har alltid funkat men aldrig varit vare sig trevlig eller bra. Jämför man med farsans DeWalt 717 (tror jag) så fattar man vilken skit Metabon är. Jag hittade denna sidan med skapliga priser på Makita som jag fått för mig är helt ok. http://www.proffsproduktershop.se/masiner/makita/kap-gersagar/
 
henkek skrev:
har funderat lite. får nog bli en för max 3500. vet ni nån bra maskin för det priset? antar att man inte får ställning som är ihopfällbar för det priset.

sen kikar jag på en ny ger o kapsåg. tror ni metabo (2500kr) funkar bra och håller gerningarna på säg 45grader? för det för inte min meec längre
Tycker min Ryobi funkar bra och har ställning. Läs mitt inlägg https://mobil.byggahus.se/forum/ver...estat-ryobi-1800w-rts-1800w-efg-bordssag.html.

Hittade en kille som byggt ett ordentligt sågbord till den sågen också.

Tips på gersåg är min Metabo 216M. Håller vinklar bra men saknar mjukstart. Kapaciteten är större än vad som är angivna.
 
Om du behöver hålla budget så kan du fråga dig själv om du behöver en bordsåg. KapGer+cirkelsåg (eller linjal/sänksåg istället för cirkelsåg) kommer du långt med. Sen finns ju blocket :)
 
De kanske inte finns så jättestort behov av bordssågen :) men den e ju bra o ha. Dewalt cirkelsåg har jag och kap o ger ska jag köpa nu.
 
Skulle jag ha endast en såg, skulle det bli en bättre begagnad bordssåg i gjutjärn. Med den kan man göra allting, kapar och klyver och hanterar skivmaterial. Jag äger inte någon kap/ger ännu och ser inget större behov, mest är det bara vill-ha känslor man får ibland då man tittar på Jay Bates sågstation, eller John Heisz's... Ibland skulle det va lyx med en sådan setup, men jag har inte rummet tror jag...

En cirkelsåg skaffade jag dock några år efter bordssågen och kapar mest med den när jag är utomhus.
 
DennisCA skrev:
Skulle jag ha endast en såg, skulle det bli en bättre begagnad bordssåg i gjutjärn. Med den kan man göra allting, kapar och klyver och hanterar skivmaterial. Jag äger inte någon kap/ger ännu och ser inget större behov, mest är det bara vill-ha känslor man får ibland då man tittar på Jay Bates sågstation, eller John Heisz's... Ibland skulle det va lyx med en sådan setup, men jag har inte rummet tror jag...

En cirkelsåg skaffade jag dock några år efter bordssågen och kapar mest med den när jag är utomhus.
Håller med Dennis! Har en granne som har en stugverkstad fylld med gamla Luna-maskiner. Dock så står sågen i ett rum som är 3 meter brett så där får man en begränsning på vad man kan kapa rak vinkel :(
 
Skulle jag bara få ha en såg så skulle det nog bli en sänksåg med skena.
 
Lime113 skrev:
Håller med Dennis! Har en granne som har en stugverkstad fylld med gamla Luna-maskiner. Dock så står sågen i ett rum som är 3 meter brett så där får man en begränsning på vad man kan kapa rak vinkel :(
Jag har min på en hjulbas så jag kan lyfta upp den på hjulen, rotera den och kapa/klyva. Oftast står den så jag kan kapa längre grejer, behöver jag klyva nånting längre än 120cm blir det att vända sågen.
 
Nu är det ju inte bara o köpa för att ha. Ska ju bygga ett helt garage, altan samt friggebod m.m :)
Ger o kap blir det iaf :) sen får man väl se om de finns användning av em bordssåg.

Värsta jag vet är att låna grejor av bekanta dä köper jag hellre eget.
Bordssågen vill jag ha på nån smidig ställning så den går att flytta o ställa undan
 
Ska du bygga lite större grejer som garage och altan hade jag kikat på Metabo 254. Jag har 216 och den är nog lite i klenaste laget för det. Annars en hygglig såg för priset, men inget under av exakthet.
Fö köpte jag en pts 10 på bauhaus i veckan, men har inte hunnit testa.
 
  • Gilla
henkek
  • Laddar…
Jag köpte gersåg för några månader sedan och var inne på Metabo 216 just på grund av priset, läste på en hel del och tänkte att den skulle troligen räcka till för det jobb jag gör och behöver man kapa något tjockare kan man alltid vända på materialet. Skulle jag behöva för grövre material så får jag hoppas att det är under kortare period så jag kan hyra, det är ju generellt inte så dyrt.

Iallafall så åkte jag till butik och kände på sågen och kunde konstatera att Bosch GSCM 8 SJL gav en mycket högre kvalitétskänsla men såklart till ett högre pris. Med det jobbet jag gjort hitentills så hade Metabo räckt till men det är en fröjd att använda Boschen.

Det som kan nämnas är att det finns lite glapp i Boschen(och även Metabo) så vill man ha extrem pression så kan man behöva gå upp i prisklass. Min Bosch var dessutom LITE sned vid köp men det visade sig att man lätt kunde justera genom att låssa en bunke skruvar.

Jag har känt på Dewalt i butik som också var en stark konkurrent och uppfattningen är att de har något mindre glapp och de kan stå in till en vägg då armen fungerar på ett annat vis. Däremot var det något med handtaget som jag inte gillade, dock ren personlig åsikt.

Mitt tips är att åka ut o känna på dem, de skiljer sig ändå en hel del.
 
kulle
fsn skrev:
En blå sticksåg (GTS 90) för tusenlappen jämnt på Bauhaus. [länk]
En underbar såg för dom pengarna (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.