ion skrev:
Hur ska jag säga då? Som i tidigare inlägg? Ett instrument indikerar, med samma kalibrering, "något" 3cm från ett eldon och 600cm från en induktionsplatta från IKEA. Detta "något", tycker jag då är starkare på induktionsplattan. Om det är skadligt eller ej vet jag inte, det kanske är nyttigt, jag vet inte.
Precis, det enda du kan säga är att "något" är starkare än något annat, inget mer (varken storhet eller mätområde framgår på Svalanders sida).

Vad är det för "eldon" du pratar om? Drar det lika mycket ström som induktionsplattan?
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
I
zarkov skrev:
Precis, det enda du kan säga är att "något" är starkare än något annat, inget mer (varken storhet eller mätområde framgår på Svalanders sida).

Vad är det för "eldon" du pratar om? Drar det lika mycket ström som induktionsplattan?
Det är det enda jag kan säga och det enda jag sagt. Eldonet som referens är ett aktivt eluttag. Med vattenkokaren i drift.
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
ion skrev:
Det går ändå inte att koka vatten på en kabelhärva, "strålningen" är inte stark nog. Kollat med ELFIX [länk] enkel mätare, men indikerar någon form av mycket stark strålning, om man har ett eldon som referens.
Eftersom induktion går ut på att låta ett magnetfält inducera strömmar i en kastrull eller stekpanna måste det förstås finnas ett magnetfält ovanför hällen. Medan man i elinstallationer, typ vägguttag, inte försöker göra det. Så om ditt verktyg mäter magnetfält är det normalt. Däremot är det ju inga skadliga nivåer på magnetfältet på normalt avstånd från hällen, däremot bör pacemaker-bärare låta bli att ligga över hällen när den är på.
 
Elfix är säkert tänkt att indikera elektriska fält som den enkla spänningsdetektor den är när inte Svalander dribblar in den på audioxxx. Skulle tänka mig att ion kan få indikering på längre håll om en större plåt spänningssätts från eldonet och i samma dimension som en häll.. Lite extra bidrag här i spisfallet pga lite högre frekvens som lurar den simpla konstruktionen också.
 
I
I ett inlägg ovan skrev jag " 600CM", det är givetvis fel, en 0 för mycket. Konstigt ingen opponerat sig.:p
 
tommib
Det är väl inte omöjligt att det där instrumentet plockar upp något från det avståndet också. Eller så plockade det upp något helt annat än det du trodde dig mäta....

Nu är det uppenbarligen en spänningsdetektor så då vet man bättre vad den mäter men det framgick inte innan. Sen vet man ju inte heller om den är "audiofilmodifierad"....
 
I
tommib skrev:
Det är väl inte omöjligt att det där instrumentet plockar upp något från det avståndet också. Eller så plockade det upp något helt annat än det du trodde dig mäta....

Nu är det uppenbarligen en spänningsdetektor så då vet man bättre vad den mäter men det framgick inte innan. Sen vet man ju inte heller om den är "audiofilmodifierad"....
Du skojar förstås.:rolleyes:
 
tommib
Vad vet jag. Currykors kanske? :)
 
tommib skrev:
Det är väl inte omöjligt att det där instrumentet plockar upp något från det avståndet också. Eller så plockade det upp något helt annat än det du trodde dig mäta....

Nu är det uppenbarligen en spänningsdetektor så då vet man bättre vad den mäter men det framgick inte innan. Sen vet man ju inte heller om den är "audiofilmodifierad"....
Nej, det är den alldeles för billig för. För att få audiofilist-stämpel måste den vara >10 ggr dyrare än motsvarande civil pryl och ha guldpläterade opto-ingångar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det blev en Otrolig från IKEA, den har hittills inte överraskat negativt mer än att kaffepannan inte funkar.
Den funkar fint på Ikeas portabla induktionshäll....
IKEA Otrolig induktionshäll installerad på köksö med vita skåpluckor och kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
niklasn skrev:
Det blev en Otrolig från IKEA, den har hittills inte överraskat negativt mer än att kaffepannan inte funkar.
Den funkar fint på Ikeas portabla induktionshäll....
[bild]
Vi köpte också från IKEA, en vanlig häll, helt ok, dock lite trögare än Bosch. Lustigt det där med kaffepannan, är den där portabla induktionshällen extra stark?
 
Någon som har Ikeas Högklassig induktionshäll? Vi lutar åt att köpa den nu när vi ska renovera köket. Med 5barn känns en bredare häll som något positivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.