Någon som har målat med linoljefärg i gulockra och som blev nöjd med kulören?
Vilket fabrikat?

Jag har köpt en provburk med Kulturhantverkarnas gulockra och provmålat (tre strykningar nu), men tycker den är lite för mycket gul. Tänker mig nåt mer åt senapsgul.

Tänkte ha den (på ytterdörr och fönstren) i kombination med röd slamfärg (panelen) och grå linoljefärg (foder).

Tacksam för tips! :)
 
Jag har målat mina ytterdörrar med guldockra från Ottossons färgmakeri. Köpte burken hos Skansens byggnadsvård.
Den är mörkt senapsgul och har precis den där nyansen som man ser på gamla dörrar.
 
Tack för tipset!
Cyklade till Skansen på lunchen idag och... se där - den färgen var mer åt det som jag tänkt mig!
Så nu ser jag fram emot helgen då jag ska provmåla och se hur det blir. ::)
 
Varsågod, det är bara roligt att dela med sig! Du får väl berätta hur det gått efter helgen.
//Harrieth
 
Tyvärr har jag inga tips utan samma fundering som du!
Målade mina dörrar med tranemos ockragula linoljefärg och jag kan inte bestämma mig för om det blev bra eller inte,den känns stundtals som du säger för gul.
Guldockra kanske är den kulör man borde målat med men den känns väldigt "brun"
 
Jag har känt mig veligare än veligast när det gäller mitt nya projekt (ny ytterdörr som ska målas)... :-[
Köpte alltså först en provburk med Kulturhantverkarnas gulockra, men den blev för gul.
Provmålade sen med Ottossons guldockra, men den kändes inte heller bra. Täckte inte bra och var alldeles för orange i solljus.
Så det blev en tredje provburk, denna gång med Ottossons ockragul. Men tji, den var för ljus den med.
Tittade och tittade på mina provmålade plankbitar och funderade och tyckte nog att O:s guldockra kanske i alla fall inte var så dum, så jag bestämde mig för att ge den en chans till och strök en gång till (tredje strykningen blev det tror jag) och se där! Nu börjar den faktiskt likna det jag är ute efter. De andra är alldeles för gula, men den här går faktiskt åt senapsgult.

Ja, det är inte lätt alla gånger...! ::)
 
Hej,
Se ut ett hus du tycker har rätt nyans skansen tex och ta reda på hur det är målat... Det är nog det bästa ssk om man har ett exempel som man vill imitera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.