AXS
Vad har ni för tips på belysning till ett 50-talskök?

Är mitt i en renovering där vi försöker återskapa köket till uttryck som liknar original samtidigt som det uppdateras till 2000-tal. Innan satt det hemska lysrörs-härken under överskåpen.

Köket är 4 meter långt med överskåp.

Funderar på utanpåliggande LED-puckar under överskåpen, tror ni det kan funka?
Moderna LED-puckar under överskåpen som belyser en vit retroinspirerad köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni tror på det, vad bör jag välja för märke?
 
E
Ska det vara 50-tal på riktigt så är det taklampa som gäller, överfalsade luckor med skåpreglar och köksreda under skåpen.

Vill man ha ett modernt kök i retro-stil kan man sätta t.ex LED-tejp bakom en mindre dekorlist i framkant av skåpen.
 
Ifö electric har ett gäng armaturer. Lite retro med porslin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har kört infällda ledspottar i mitt funkiskök baserat på Ikea Metod och luckor och beslag från Järfälla Kök. Ett extra hyllplan i botten på skåpet så ingenting syns varken på in eller utsidan.


Modern funkiskök med släta skåpsluckor och infällda LED-spottar ovanför arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hide a lite thin led heter modellen jag har http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Infallt/Thin_LED/1511439-1998396.html?variantId=1998318
 
Redigerat:
BirgitS
Drövel skrev:
Ifö electric har ett gäng armaturer. Lite retro med porslin.
Ja, lampor som liknar dubbel Bernadotte på sidan http://www.ifoelectric.com/bernadotte.html kommer jag ihåg att äldre släktingar hade vågrätt monterade ovanför diskhon i kök från 50- eller 60-talet. Lysrör satte man sen in på 70- och 80-talet för att få bättre ljus.

Spottar känns ju inte retro, fanns ju inte någon sån punktbelysning på den tiden.
 
Inbyggnadsugn och induktion är inte heller retro ;) Men ibland kan det vara trevligt med moderna detaljer, så länge de inte stör. Mina spottar syns inte och förstör inte känslan i mina ögon, men de ger bra ljus :)

Men Bernadotte-lampetter är snygga om man vill ha armaturer som syns mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.