Att lämna tillbaka en pryl som inte fungerar är ju OK. Men hur är det med grejor som kräver demontage? Verm betalar det? Säljaren eller kunden?
 
En annan undran vilket märke på pumpen det var? Framgick det? ( jag som läser dåligt?)

Att installatörer ofta saknar djup teknisk kunskap om prylarna dom kränger är väl mer regel än undantag.

Vad som är riktigt konstigt är att inte tillverkaren backar upp med specialsupport här. Tror att Nibe, IVT och dom andra stora drakarna skulle löst bekymret innan det nådde ARN, men jag kan ha fel.
 
Kikar man på Outl1:s hemsida så säljer man pumpar av fabrikat "Lyfco" numera, det hävdas att kompressorerna är från Panasonic, men hur kvalitén på resten är kan man ju undra över, gissningsvis är det kinespumpar med en eventuell Panasonickomressor i (man kan ju skriva Panasonic på vad som helst egentligen, så det är väl heller ingen garanti).
 
Martin_B
pegee skrev:
Att lämna tillbaka en pryl som inte fungerar är ju OK. Men hur är det med grejor som kräver demontage? Verm betalar det? Säljaren eller kunden?
I detta fall rekommenderade ARN följande:

"Outl1ska därför rekommenderas att låta NN häva köpet, betala 26 990 kr till denne, och på egen bekostnad ta tillbaka värmepumpen, skriver nämnden."


De får på egen bekostnad ta tillbaka den. Det ser jag som att företaget snällt får skicka ut någon som monterar ner den och forslar bort den.

Vilket jag i alla fall anser är helt i sin ordning. Om ett företag säljer en vara som inte fungerar och inte kan avhjälpa felet utan extrakostnader för kunden, så får de helt enkelt ta tillbaka varan och snällt betala tillbaka pengarna.
Jag skulle inte nöjt mig med mindre själv.
 
Mats_Andersson skrev:
Kikar man på Outl1:s hemsida så säljer man pumpar av fabrikat "Lyfco" numera.....
Som jag trodde då. Dom etablerade märkena hade sannolikt skickat ut en kunnig från tillverkar-supporten och backat upp installatören innan ärendet gått så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.