Någon nämnde risken att någon tex glömmer en handduk på bastuaggregatet, och att det då kan börja brinna. Men kan det verkligen stämma? Hur varmt kan själva bastuaggregatets värmekälla bli? Bastuutrymmet jag har i åtanke är ca 12 m2, och jag tänker att vid en bastutemperatur om 90 grader är ändå inte själva aggregatet mer än gissningsvis 200 grader varmt (rätta mig gärna), och bastustenarna som skyddar själva värmekällan är dessutom något kallare än så.

1. Kan en handduk/aggregatet börja brinna om man glömmer en handduk på aggregatet?
2. Hur varmt kan själva bastuaggregatet bli på ett ungefär?
3. Vad är det för termisk tändpunkt på bomull?

Om man tex tittar på bensin, som har termisk tändpunkt på drygt 400 grader, borde ju en handduk vara helt riskfritt om det inte är något extremt ovanligt fel på själva bastun, eller?
 
Redigerat:
hsd
Bomull tänder vid 370 grader celsius
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Intressant "någon" tycker jag. Glömma en handduk på ett aggregat? QUE! Vem lägger en handduk där efter en bastu? Installera alkolås på bastudörren ;)
 
Mikael_L
Kanske någon som tyckte sig hitta ett fantastiskt smart sätt att torka sin handduk.
 
Jag tror ni missar själva frågeställningen dom är kvar:

1. Kan en handduk/aggregatet börja brinna om man glömmer en handduk på aggregatet?
2. Hur varmt kan själva bastuaggregatet bli på ett ungefär?

Att det både är dumt och osannolikt att glömma handduken på aggregaten är redan solklart. :)
 
Lägger man en isolerande handduk över aggregatet så kan stenarna bli betydligt varmare än vid normal drift. Med lite tur löser nåt överhettningsskydd ut innan det börjar brinna.
Annars undrar jag också hur man kan komma på den dumma idén att lägga saker på aggregatet. Man torkar väl inte disken på spisplattorna?
 
Det är inte ovanligt att man ser delar av bastuaggregat glöda. Speciellt om de är vedeldade, men det händer även med elektriska. Då är det över 600 grader. Handduken kanske oftast inte tar eld om den ligger på aggregatet, men den kan göra det.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det är stor skillnad på flampunkt och termisk tändpunkt om man ska vara lite besservissrig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
1. Ja, om den är indränkt med dåligt hembränt
2. Jättevarmt, men det är själva värmeslingorna som ligger inbäddad i stenarna som är varmarst, sen stenarna. (El-aggregat). Sidorna, och ända upp på kanten blir inte varma
 
Jonatan79 skrev:
Installera alkolås på bastudörren ;)
Då kan man ju lika gärna spika igen dörren, det går både fortare och är billigare ;).
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
hsd
Häll lite öl på stenarna :p
 
Jag VET att bomull kan ta eld om det hamnar på ett bastuaggregat. Hade en arbetskamrat, som använde bastun som torkrum för tvätt. Ett par jeans föll ner på aggregatet. Bastun skulle användas som bastu på kvällen, men klockan gick 12 timmar fel, så den startade 04:00 istället för 16:00. Tursamt nog hade inte hela familjen hunnit lämna hemmet efter frukost, så de kunde larma brandkåren, men hela övervåningen fick brand- och rökskador och undervåningen ganska stora vattenskador.
Sens moral : Inga textilier i bastun om det inte samtidigt finns någon person där.
 
Har samma erfarenhet, tröja trillade ner på varmt aggregat - brännskador (svart hål) i plastmattan och sot på aggregatet.
 
Har också erfarenhet av brinnande bastu. Då var det en handduk som hamnat på ett elaggregat som började brinna. Se till att inget är på aggregatet och att du har koll på hur det ser ut inne innan du slår på timern.
 
S
Mikael_L skrev:
Kanske någon som tyckte sig hitta ett fantastiskt smart sätt att torka sin handduk.
Personer som får sådana eminenta idéer har inte mycket innanför pannbenet. Är jag förvånad? Nej, inte det minsta.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.