Hej!

Jag håller på med projekteringen av ett nytt trähus, 1+3/4 plan, utanför Kalmar. Huset får en byggyta på ca 230 kvm och vi planerar en garagebyggnad med pannrum, garage, gästdel mm på ca 100 kvm.

Vi väljer att elda med ved pga fri tillgång till detta. Pannan kompletteras med solvärme för att värma tappvatten i första hand. Detta inebär att vi minimerar eldningen under sommarhalvåret. Vi har valt bort en frånluftsvärmepump som annars är standard i detta hus. MEN!

Vi måste mekanisk ventilation i huset för att ventilera bort dålig luft. Lönar det sig att ha en värmeväxlare i detta fall? Vilken värmefaktor får man med en FTX-anläggning. Priser? Hur länge skall denna vara i drift inna jag får igen mina pengar??

Alla tips välkomnas!  :-/
 
Hejsan

Svar
Lönar det sig:ja sett till luftkvalite/pris
Värmefaktor:?? ex:surprised:m du har ca 21 grader i frånluftrummen, så sprutar den in ca 17grader (utan förvärmning) när det är minusgrader, räkna med att 75/80% tillförs tilluften.Räkna inte enbart pengar,- det handlar även om luftkvalite. Hus som man idag kallar energihus har dessa anläggningar. Pris på aggregat:ca 15 000 > 20 000:- sen tillkommer styr/regler, ev. förvärmare (vattenbatteri kan du sätta dit) don/stosar spirorör,flexrör,isolering finns bl.a hos www.bevego.se kolla tester hos konsumentverket för info ang. ftx aggregaten. Hoppas att det var till någon hjälp!
 
Tack!

Återstående frågan är, är det värt pengarna? Troligtvis JA!

Jag har fått för mig att skillnaden från bara frånluftsventilation och FTX skiljer inte så mycket. Dubbelt så många rör för att få tillbaka friskluft och värmeväxlare istället för vanligt fläkt. Vad kostar egentligen ett vanligt frånluftssystem? Jag gissar att prisdifferensen är ca 20-30 000 kr. En del pengar men jag sparar dessutom många timmar på vedbacken.

Energirådgivaren i Kalmar gav mig ett ungefärligt pris på 60 000 för hela anläggningen. Låter mycket i förhållande till vad värmeväxlaren kostar, som ni skriver, ca 15-20 000 kr. Är det fortfarande värt pengarna?
 
Emil J skrev:
Tack!

Återstående frågan är, är det värt pengarna? Troligtvis JA!
Troligvis.... NEJ! Du producerar bilig värme av ved och sen köper du en återvinningsanläggning för 60 000 för att spara på värmen du har producerat billigast möjligt. Varmvatten kommer att kosta lika oavsett med eller utan värmeåtervinning. Hur många kubik ved kan du spara per år? Kanske 5-10m3 :-/. Hur mycket svett kostar dina 10m3ved? Du kan själv räkna ut hur många år det tar att spara ved innan du får dina 60000 tillbaka. Jag skulle satsa på vanlig utventilation från kök,bad,toa + inluftventiler i ytterväggar och lägga pengarna på en super vedpanna + akumulatorer =en värmeanläggning som är lättskött och har bra verkningsgrad. När du i framtiden inte vill/kan sysla med vedhuggning längre så är det bara att sälja ved och köpa pellets som kostar något mer men eldningen är mera automatiserat. Men har du gott om pengar så kan du ju få båda delarna och lägga tid på att rensa från- och tillluftkanaler ;).
gaia
 
Hemmakatten
Det är väl så att det idag vid nybyggnation av småhus krävs en viss omsättning av inomhusluften som inte går att uppnå med mindre än att man har en ventilationsanläggning av något slag.
 
Det kanske inte enbart är för att det finns myndighetskrav man ska ha rätt ventilerat i bostaden?
 
Tackar för tipsen.

Tål att tänka lite på! Frågan är hur mycket jag får jobba extra på vedbacken i förhållande till investerade pengar. Vad är prisskillnaden på ett traditionellt frånluftssystem i förhållande till FTX. Jag har bara gissat hittills men någon där ute vet säkert.... :surprised:

10 000  = Värt pengarna!!! :D
20 000  = Tveksamt!!! :-/
30 000  = Aldrig .....  :( Lägger pengarna på rejäla acktankar och panna istället.

Funderar på Calmar V65 + 3 m3 tankar.....
Alla tips välkomnas ännu en gång!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.