Frugan tjatade till sig en köksblandare på Ikea när vi handlade lite annat där. Eftersom vi faktiskt mot alla odds är nöjda med vår 149:- blandare i köket tänkte jag att en femhundring kan den väl vara värd, den ska ju ändå bara sitta i tvättstugan och blandarna är faktiskt gjorda av mässing numera.
Men icke, perlatorn visade sig vara under all kritik. Den blandar i för lite luft, så strålen är hård och skvätter över hela tvättstugan. Byta perlator är väl en smal sak tänkte jag, men nä det var inte så lätt eftersom dimensionen var nåt udda funky som fick min rörkrökare att le lite i smyg. Jag lämnade tillbaka eländet och beställde en 9000E III från gamla pålitliga FM Mattsson istället. Trodde jag. Idag kom äntligen den efterlängtade blandaren och min besvikelse var helt obeskrivlig när jag packade upp och upptäckte att den nedersta delen är gjord av plast. PLAST?!

Är det likadant med alla "riktiga" märken, att det snålats in på materialet? Eller är jag felinformerad, brukade inte FMM vara ett av dom pålitliga fabrikaten?
 
C
Strip skrev:
Trodde jag. Idag kom äntligen den efterlängtade blandaren och min besvikelse var helt obeskrivlig när jag packade upp och upptäckte att den nedersta delen är gjord av plast. PLAST?!
Verkar som att man numera får räkna med en hel del plastdetaljer innanför höljet, även när det gäller märkesprylar.
Men i detta fallet kanske till och med ytterhöljet var i plast?
 
FMM räknar jag personligen dock inte som något kvalitetsmärke. Hade själv en 9000 i förra lägenheten där jag fick byta hela insatsen efter 3 år.
 
richardtenggren
Vår Mora REXX K6 har bara ett täcklock av plast till diskmaskinskranen:)
 
Jag är på g att köpa blandare och har även jag upplevt en besvikelse när man klämt på vissa kranar...

Om man vill slippa plast och helst ha rostfritt, nåt som är solitt, utan att tömma hela sparkontot, vad ska man satsa på då?

Så "klassiskt" utseende som möjligt...
 
C
JohanLun skrev:
Om man vill slippa plast och helst ha rostfritt, nåt som är solitt, utan att tömma hela sparkontot, vad ska man satsa på då?
Så "klassiskt" utseende som möjligt...
Med de förutsättningarna är rimligtvis en bättre begagnad blandare ett oslagbart alternativ.
 
cpalm skrev:
Med de förutsättningarna är rimligtvis en bättre begagnad blandare ett oslagbart alternativ.
Troligtvis är kvaliten bättre, men jag vill nog ha engrepps, plus att äldre blandare har ganska höga värden av bla bly har jag för mig... Utseendemässigt hade dock en riktigt gammal 2-grepps fallit mig i smaken... (vi har 2grepps idag, dock 70-talsvarianten med grå plastkranar, själv stör jag mig inte på detta men jag tror inte jag får OK att flytta med den gamla blandarn till nytt kök)
 
C
Rostfritt vet jag inte, traditionellt tillverkas väl blandare av förkromad mässing?

Jag har två moderna blandare med "klassiskt" stuk. En Mora Classic (= snyggt tunt metallhölje fyllt med plastskräp) och en Zazzeri 900 som jag förvisso inte skruvat isär någon gång men som verkar betydligt mer solid (och betydligt dyrare). Den har funkat klockrent i > 10 år till skillnad mot Mora-blandaren som behöver servas med jämna mellanrum.

Röris tyckte det var italiensk skit och tyckte man skulle välja någon av de svenska "kvalitetsmärkena" istället. Men röris har nog inte alltid rätt.
 
cpalm skrev:
Verkar som att man numera får räkna med en hel del plastdetaljer innanför höljet, även när det gäller märkesprylar.
Men i detta fallet kanske till och med ytterhöljet var i plast?
Ja, inte nog med att alla detaljer inne i blandaren är plast, plast, plast, till o med fästet för pipen är av plast :thumbdown: Dessutom är nedersta delen av höljet av kromad plast. Tittar man på en sprängskiss av blandaren kan man se att just den delen inte är ritad separat och dessutom inte ens fått något detaljnummer. Det ser ju ut som en tanke, mer än något annat... :mad:
 
  • Sprängskiss av blandare med plastdetaljer, röd pil pekar på kromad plastdel utan detaljnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad köksblandare med synliga plastdetaljer och utsprång för pip.
Jag har köpt Tapwell dels till vårt kök och även till andra projekt nu på senare tid. Enligt mig grym kvalité på deras blandare.
 
Rostfritt innebär som jag förstår lägre värden av tex bly. Jag har kollat på strand blandare, finns flera företag. Tror det är Kina import men med tyskdesignad mekanik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.