Hej!

Vi ska inom en snar framtid bygga hus och har bestämt oss för att rita själva. Jag är tyvärr ingen konstnär så ha lite överseende med skissen..
Problemet är att jag får inte till övervåningen (vi har inte bestämt oss om det blir 1 1/2- eller 2-plan än, det lutar åt 2-plan) Handritad skiss av hus med två våningar, inklusive möbler och rumsetiketter på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entréplan är vi rätt sä nöjda med, kanske blir några justeringar.
Någon som har tips och råd om planlösningen på övervåningen?
 
Vart skall trappan vara?

Vi har mer eller mindre plankat Eksjöhus Rönnäs. Också kvadratiskt och tvåvånings.
 
F
Trappan ser ut att vara lite optimistiskt inplanerad map utrymmesbehovet. Man kan inte gå upp i ett schakt och komma upp till andra våningen i ett annat.
 
Vad ser ni för fördelar med 1 1/2 plan? Finns väl bara nackdelar gentemot 2 plan? Möblering och garderobsbyggande är en mardröm i ett 1 1/2 planshus. Takfönster kan ni ha även i ett 2-planshus i taket.

Ser lite trångt ut med passagerna i kök/vardagsrum. Tänk på att alla rum bör få ljus från minst två håll för att inte kännas mörka som grottor.

/Fru HLH
 
Sitter och kollar på 11/2plan och jag tycker det blir mörkt och trångt på plan 2. Enda orsaken till att jag kikar på det beror på att jag inte får bygga 2plan
 
Försök placera avlopp, vatten och vent så de kommer rakt ovan varandra. Det blir väldigt komplicerat och dyrt som ni lagt upp det nu.
 
Tack för alla svar. Jag är väl medveten om att planlösningen på övervåningen inte funkar om vi bygger 1 1/2 plan men eftersom det lutar åt 2 plan så har jag ritat därefter. Trappan är jag oxå medveten om att den är intryckt men det fixar vi senare. Kök och vardagsrum kommer att ligga i söderläge så vi har sol från morgon till sen eftermiddag. Ska byta plats på badrum och allrum. Tack för tipset!
 
Försök också att göra huset antingen helt kvadratiskt eller med bra förhållande L/B så taket blir snyggt. Vi bygger helt kvadratiskt med valmat tak.
 
Ett biorum hade jag aldrig haft öppet så som du ritat. Dels beroende på ljudet men även ljuset.
 
Bygg 2 plan om ni kan, det är överlägset att slippa snedtaket och få in vanliga fönster.

Jag gillar inte placeringen av soffan nere. Försök få till så man inte har ingången bakom ryggen.
Med ett så brett hus hade jag försökt få trappan nära mitten, det blir ändå en hall där för att ta sig till rummen. Helt rak trappa är att föredra, annars gillar jag u-trappa som är enklast att passa in bra

Är det tänkt 3 sovrum uppe och Gästrum nere?
 
Ja trappan är ett frågetecken...
Tanken är att ha 3 sovrum uppe och 1 gästrum. Men vi kommer även ha 1 r o k ovanför det tilltänkta garaget som eventuellt äldsta dottern ska bo i eller om det får bli för gästerna att nyttja.
Vi har en bit kvar och jag är tacksam för alla tips!
 
Tänk på BBR kraven för tillgänglighet när du planerar. Rummet ovan garaget får du kolla så detaljplanen godkänner bygghöjden för och det kan bli krav på utformning av trapp dit upp osv. Är garaget fristående kan ni åka på att det klassas bostad så ni måste ha kök, toa, tillgänglighet osv även för garaget och då ha allt på första våningen.

Så innan ni förälskar er allt för mycket i en planlösning är mitt tips att kolla upp alla krav i detaljplan och BBR.

Har ni inte obegränsad ekonomi är det vettigt att redan på planeringsstadiet tänk på lite av de produktionstekniska detaljerna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har ni någon budget eller no-limit ?;)
 
Hemmakatten
Förutom övriga kommentarer så undrar jag om ni tänker ha två spishällar i köket? Det ser så ut på ritningen. Gillar det långa köksbänken och köksön.

Väggsnutten ovanför köksbänksraden skulle jag ta bort.

Är det en lång garderobsrad i hallen (på baksidan av köksbänkraden? Jättesmart. Det kan bli både garderober, linneskåp, städskåp och annan förvaring.

Övervåningen gillar jag inte, den är för plottrig.

Varför vill ni inte ha ett hus från ett husföretag? De har ofta bra planlösningar ritade av arkitekter. Om ni ska bygga i lösvirke och ta in offerter behöver ni konstruktions- och bygglovsritningar, el- och VVS-ritningar. De kostar mycket pengar (vet vi som byggt i lösvirke med delade entreprenader) . Om ni köper från husföretag är alla ritningar inkluderade.
 
Redigerat:
Vi har en Electrolux med 6 kokzoner idag och är jättenöjda med den så det blir det till nya huset oxå.
Modern köksö med inbyggd Electrolux spishäll, diskho och ljus som dekoration, samt utsikt mot vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten del av vårt kök och hällen.

Ja det är en garderobsrad och det är något vi saknar så det fick bli en extra lång ;)

Övervåningen håller jag på att rita om. Gillade inte heller den..
Vi jobbar själva i byggbranschen och har även bra kontakter i och med det men så har vi även byggt ut vårt befintliga hus med 100 kvm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.