Någon som har en Gabriel kakelugn hemma ? Vi funderar på en sådan, blir dock väldigt dyr, men är kanske värd det ? Om jag förstår saken rätt så kan man välja
kasett eller inte i de runda modellerna. För och nackdelar ? Skall man ha tilluft ?
(vi har inte bestämt ventilation ännu) Fläkt ?
 
Hallå ? Någon där ?! Ingen som har synpunkter ? :(
 
Hej,
Jag har just beställt en kakelugn och fastnade för en Gabriel (Borgholm) efter att kollat runt en hel del. Vi tyckte att denna typ av kakelugn är en av marknadens bättre. Annars finns fler på marknaden att välja mellan. Det blir med fläkt och förbränningsluft utifrån. Anledningen till förbränningsluft utifrån är att vårt hus har mekaniskt frånluft. Man slipper hålla på med att öppna dörr osv när man tänder. Annars kan man nog leva med att ta förbränningsluften innefrån.
Nalleb
 
Kakelugnen blev installerad före sommaren. Hade tidigare ingen egen erfarenhet av kakelugnar. Har sett vänners installationer av gamla kakelugnar men jag måste säga att Gabriel kontra gammal ugn är som att jämföra Jaguar med Skoda. Funderar man på ny kontra gammal ugn så måste jag rekommendera en ny ugn. Om man jämför Gabriel med Nibe vinnner Gabriel på elegantare design och ett livfullare kakel.
Gabriels ugn fungerar mycket bra. Eldar man den två gånger per dag värmer den som gått som hela huset på 150 m2. En eldning per dag ger ett gott energibidrag men då fordras energi från konventionella el-element.
Nalleb
 
Fina kakelugnar men se upp med kassettens hållbarhet. Jag måste reparera min på egen bekostnad efter 10 år...
 
Vad är det i kassetten som skadas och måste repareras?
 
Hedper skrev:
Vad är det i kassetten som skadas och måste repareras?
Bakväggen bucklade sej och fick till slut sprickor och hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.