Hej.

Jag skall bryta upp det råsponts-golv som ligger i mitt badrum för att komma åt att fixa till avloppet samt lägga isolering. Behöver jag lägga tillbaka råsponten eller räcker det med 22 mm golvspånplatta + golvgips?
Avstånd mellan bjälkarna är ca cc 60 cm.

/Magnus
 
Vi har golvspån+dubbelgips, det senare mest för fallets skull.
 
22 mm spångolv räcker alldeles utmärkt
om du skall t.ex lägga matta ,
men om du skall ha klinkers måste du lägga golvgips
ovanpå spånet eller golvspackel ( minst 15mm ) ;)
 
Hej.

Tack för svaren. Jag märkte att jag inte varit tillräckligt specifik i min fråga. Jag hade tänkt mig att lägga klinker på golvet.

Skall jag tolkar svaren som att 22 mm spånskiva + enkel golvgips ger ett tillräckligt stabilt underlag för att lägga elburen golvvärme, avgämningsmassa för fallet och därefter klinker?

/Magnus
 
Om du har cc600 bjälklag på max spännvidd 4,2 meter och 22 mm spånskiva som underlag kan du välja två lösningar (om du har elgolvvärme) enligt gvk:
(http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf)

1) Formstabil avjämningsmassa på minst 15 mm över hela golvet (om golvvärmekabeln är max 7 mm)

2) Limmad golvgips med rätt typ av lim.

Vi körde hängslen och livrem:
-cc600 bjälklag
-råspontgolv
-limmad golvgips med ardex s48
-armeringsnät (galvat putsnät) omlottskarvat med 10 cm
-fiberförstärkt avjämningsmassa.

stabilt!
 
Jag ska lägga golvgips på rå-spont på min toalett utan dusch och lägga klinker men lyckas inte få gipset helt sviktfritt trots flytspackel. Hur fick du sviktfritt mellan rå-spont och gips?
 
Först bombade jag råsponten med skruv. Sen limmade jag fast golvgipsen med Ardex s48. Sitter som berget.

Se bilder här:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2004_november.html

S48 är dyrt, men vissa säger att det är så fantastiskt drygt att det blir billigt ändå. Det upplever jag som kvalificerat skitsnack eftersom Ardex säger att man ska man ha 1,9 kilo/m2 (8mm kam). Det blir inte billigt.

Det finns alternativ till S48 - se tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1103305293
 
Mina gipsskivor sviktar 1-2 mm på sina ställen. Försvinner det om man lägger på ordentligt med lim?
 
Jodå, lägger du ardex s48 eller likvärdig produkt så försvinner svikten. Många skruvar gipsen temporärt medans limmet stelnar.

Sen bör man ta bort skruven för att inte riskera att skruvskallarna pajar tätskitket. Visst, det låter långsökt, men det är väl dumt att chansa...
 
Tack. Min toalett är bara 2,6 m3 så det blir inte så dyrt.
 
Men om det sviktar så måste det ju antingen vara så att reglarna under inte räcker, eller så är råsponten så ojämn att du inte får riktig kontakt mellan gips och spont, då tror inte jag att det räcker med lim.

Vad har du för relgar under, cc avstånd?
 
Jag tolkar det som att tj99 har flytspacklat ovan råsponten och att flytspacklet inte blivit helt jämnt.

Varför han/hon ska lägga en gipsskiva ovan det förstår jag inte, men det verkar vara det han/hon ska göra... eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.