Vänder mig till detta forum med önskan om era smakråd inför fasadrenovering av vårt hus. Ett stort 60-tals arkitektritat hus med mexitegel på bv och gavlar samt fullfasad trä öv. Fasaden från -68 sitter kvar och var original ren mahogny!!! från båtindustrin (den som byggde huset hade försänkningar inom denna branch). Dessvärre laserades det på 80-talet och målades över helt på 90-talet. Vi övertog huset för 10 mån sedan. hade planer att återställa detta men färgen har gjort att delar av plankorna pulveriserats om än inte ruttnat. Dvs, de går inte att bevara även om jag vänder planken och slipar.

Så till min fråga, vad tror ni blir bäst och jag vill försöka modernisera utan att förstöra originaltanken med arkitekturen? Alternativ som jag ser det:

1. Behålla målad träfasad (nu gråblå färg mot mexitegel) och ångtvätta mexiteglet som är lite solkigt på vissa ställen.

2. Byta ut fasaden mot cederträ (oljat eller inte?) och ångtvätta teglet

3. Cederträ och putsa allt mexitegel och måla.

Jag lutar själv mest åt nr 2. Känns som att all fom av tegel är på väg tillbaka med stormsteg på både större fastigheter och villor och funktionen som fasad är ju fantastisk! Jag blåvägrar att måla direkt på tegel. Det är det fulaste jag vet.

Vad tycker ni? Förslag?
 
Tvåvåningshus med mörk träpanel, stenstig och gröna häckar på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lummig trädgård med blandad växtlighet framför ett modernt hus, synligt genom träden från gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
dåliga bilder. ta gärna närmare
 
Det var ju synd och skam att måla mahognyn från första början. Det vore kul att se ett kort på huset från den tiden :).

Cederträ mot vitt tegel eller puts är som du själv funderar på väldigt snyggt. Vi har också ett mexitegel hus och funderade länge fram och tillbaka hur vi skulle göra med både teglet och träpartier. Att putsa föll på priset, det kändes som galenskap att lägga drygt ett par hundra tusen på en fasad som är fullt funktionsduglig.

Sen var det ju det här med Ceder eller något annat. Om cedern ska behålla sin lyster så krävs det regelbundet underhåll i princip varje år om jag förstått det hela rätt. Så för vår del slutade det med att vi satte upp järnvitrolbehandlad lärk.

Du är förresten säker på att mexiteglet bara är smutsigt så det inte är någon form av påväxt som börjat komma? Det är inte alls ovanligt - vi hade en släng av rödalger. Vi fick enkelt bort dessa genom att behandla med bensaltensid och en piassavakvast.
 
BirgitS
Absolut inte alternativ 3 i alla fall.
 
Teglet borde väl fungera att behandla på samma sätt som tak med t ex Jape grönfri eller liknande så ser det snart fint ut.
 
Har bättre bilder, men tänkte till att börja med bara ge en känsla så det är just nu bara skärmdump från google maps. Bättre bilder kommer.
 
1. Ang träval: Original var det i tilägg till mahognypanelen teak i all trä kring fönster och dörrar på nedre plan och mörkt trä på öv. Dessa byttes ut till nya Elitfönster i betsad ek nere och mörk trä uppe 2014. Tänker inte ändra detta eller måla. Har slipat upp alla dörrar då de "klarade sig undan" 90-talets målarfärg och bara fått 80-talets mörkbets. Magiskt resultat. Ser ut som helt nya teakdörrar som jag oljat och tillsammans med betsade eken tror jag att det skulle göra sig bra med oljad ceder (värt merjobbet???). Däremot om jag inte behandlar cedern tycker jag också att en järnvitrolbehandlad lärk är jättesnygg.

2. Ang teglet. kan finnas påväxt som ni säger på enstaka parti men teglet har klarat sig mycket bra genom alla år och skulle mest vara intressant att se hur fräscht man kan få ett gammalt mexitegel. Att köra såpa och grön/svart/prick-fri kan visserligen hjälpa men jag kan tänka mig lägga en peng för att försöka få upp känslan ytterliggare.

3. Ingen för puts än så länge, låter bra i mina öron...:) och för plånboken!
 
@mexitegel, har du nån bild hur det blev med lärken mot mexitegel?
 
Här är ett par bilder, Allt trä var från början brunlaserat, ägarna före oss målade vissa partier svarta (tror vi). Vi har målat allt vitt och bytt fasadbrädor till järnvitrolbehandlad lärk som sagt.

Visa bilaga 157970
Fyndade bättre beg. 3-glas altandörr på blocket. Några lager färg och några stumpar överbliven lärkpanel senare så är den som ny.
Visa bilaga 157971


Du får gärna posta ett par bilder på dina uppfräschade dörrar, det låter mkt intressant!
 
Rent, snyggt och "tidstypiskt" med modern touch. Snyggt detaljarbete och petnoga skruvning som sig bör (syrafasta?). Körde ni dubbelfalsad panel? Ska hitta några bilder på dörrarna.
 
S
Arkitekt 60-tal skrev:
Rent, snyggt och "tidstypiskt" med modern touch. Snyggt detaljarbete och petnoga skruvning som sig bör (syrafasta?). Körde ni dubbelfalsad panel? Ska hitta några bilder på dörrarna.
ska inte träpanel vara knallsvart för att vara tidstypisk?:)
 
Tack :)

Det var just det där med att behålla det tidstypiska men ändå få det lite modernare som vållat rätt mycket huvudbry. Vi trodde att järnvitrolbehandlingen skulle ge en grå ton på lärken, men istället går den lite åt det bruna men med mycket liv och det blev så här i efterhand bra det också :).

I mitt sökande snubblade jag på denna artikeln, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=507&artikel=5102689 där bilden på husfasaden var precis den look vi letade efter. Jag fick kontakt med Stefan och och efter lite mailande med så fick det bli just järnvitrolbehandlad lärk precis som på hans hus.

Panelen är mycket riktigt dubbelfas, http://holshyvleri.se/sortiment/, spikad med Gunnebo kamspik 3,1x75 (rostfritt syrafast). Yttersta spikrader förborrade.
 
S
får du dåligt järnvitrolbehandlad lärk så kan det bli "rostfläckar" teglet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.