Jag ställde frågan i en annan tråd, men detta är nog rätt forum.
Jag har lärt mig att bygga bärande väggar genom att studera amerikansk litteratur.

Frågan är om vi har samma tradition i Sverige?

Om vi inte har samma tradition i Sverige, kanske någon kan berätta hur man gör här, och för- och nackdelar med de olika metoderna.

Bifogar skiss:
 
  • brande_yttervgg_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärande väggar är inte annorlunda är andra väggar, det är bara det att i allmänhet får man inte ändra dom utan en konstruktionsberäkning. Det du visar upp är en avväxling för dörr, dessa konstrueras som du visar med liggande avväxlingsregel stöttad på undersidan (om det gäller fönster) med en stående regel. Fast bilden du visar har mycket dubbelt virke, tror vi brukar använda enkla stående reglar i Sverige.

En skillnad i Sverige är att dimensioneringen av an den stående regelstommen till ytterväggarna ALLTID sker för att få plats med isoleringen. I USA och liknande länder är det intressant kanske att använda 45x95 till stommen och sätta reglarna tätare (gäller inte de kallare delarna) Med i Sverige bygger man i princip aldrig mer än 2 våningar och man måste använda minst 45x195 för isoleringens skull och då vet man av erfarenhet att det håller. Alltså är Svenska hus väldigt självberäknande vad gäller stommen.  ;D

Ok, ok, jag hör er - fritidshus kan ibland gå ner mot 45x90 i regelstommen men då gäller det alltid enplans med lätt tak.

Det som är knivigt för amatören är att beräkna takstolar eftersom det är fackverk och det kräver antingen ett data program (Takstolsboken) eller ett proffs. Sedan är det vanligt att takstolar och golvbjälklag måste stöttas på mitten med en bärlina. Ofta i radhus och liknande har man en bärande vägg som håller upp en balk som sitter på mitten av takstolarna och fungerar som bärlina. Detta är ett mycket vanligt exempel på bärande vägg.

Ledsen äver mitt flummiga svar, men du är inte särksilt specifik  ;D
 
Jag såg att jag hade frågat efter hur man konstruerar bärande väggar. Jag förstår att det kan tolkas som jag menade hållfashetsberäkningar.

Vad jag egentiligen menade var att exempelväggen på bilden (bärande) har dubbla överliggande reglar (hammarband?) Dessa spikas ganska tätt för att de skall fungera som en sammansatt balk i böjbelastning. Avväxlingen är byggd så att man har hellånga reglar ytterst (King Studs), dubbla stående avväxlingsreglar. Dessa vilar på kortare reglar (Jack Studs). Resten av regelverket under avväxlingen är inte en del av den bärande konstruktionen, varför man kan bygga den hur som helst.

Om det är fråga om en icke bärande vägg, t.ex. inomhus, kan man väl förenkla bygget genom att använda ett enkelt hammarband, en enkel liggande regel isf avväxling och skippa "Jack Studs"

För övrigt är klimatet i New England ganska likt vårt

Hur gör vi i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.