Det går säkert bra att koppla ett kort sladdställ med lampkontakt till kopplingsplinten.
 
Vad bra! Det tänkte jag med, då Jula säger att det inte går...
Tack för hjälpen!
 
Det kan vara så att den har en plåt uppåt, då fungerar det inte att sätta den över en bef. takdosa med lampkontakt och krok. De där plafonderna skall ofta skruvas fast i taket, går inte att fästa med en bef. krok.

Hur det är med just den plafonden vet jag inte.
 
Annars är det ju en rätt trivial operation att montera bort locket på takdosan, och ansluta plafonden till trådarna.
 
BirgitS
hempularen skrev:
Det kan vara så att den har en plåt uppåt, då fungerar det inte att sätta den över en bef. takdosa med lampkontakt och krok. De där plafonderna skall ofta skruvas fast i taket, går inte att fästa med en bef. krok.

Hur det är med just den plafonden vet jag inte.
Det ser ut som att det är en bit plåt som skrivas fast i taket, även om monteringsanvisningen kunde vara tydligare.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/423477_se-no-pl-en.pdf
 
Ja det verkar som det, men låter krångligt just med den eller så det likadant med alla plafonder?

Hur som helst, tackar jag för era svar! :)
 
Det finns plafonder som är gjorda för att fästas i en bef krok från en takdosa. De har ofta en ögla med gängad stång, så när man väl (efter 25 svordomar) lyckats få öglan att fastna i kroken, så skruvar man upp en mutter så dras plafonden upp mot taket.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det finns plafonder som är gjorda för att fästas i en bef krok från en takdosa. De har ofta en ögla med gängad stång, så när man väl (efter 25 svordomar) lyckats få öglan att fastna i kroken, så skruvar man upp en mutter så dras plafonden upp mot taket.
Gjorde det senast i förrgår. 25 svordomar räcker inte på långa vägar! :mad:

Det slutade med att jag tog fram bultsaxen :) och gjorde kroken lite kortare (separat krok vid rörutlopp) så att jag kunde haka på plafondöglan och fortfarande ha finger emellan för att styra.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar skruva loss öglan helt från plafonden, häkta på den på kroken och sedan trä på plafonden igen. Lite pilligt det med men har oftast löst sig utan några böter till svordomsburken.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
alfista skrev:
Jag brukar skruva loss öglan helt från plafonden, häkta på den på kroken och sedan trä på plafonden igen. Lite pilligt det med men har oftast löst sig utan några böter till svordomsburken.
Det är ett utmärkt trick för de armaturer som exv. har en hel ögla som man kan få att hänga kvar på kroken och trä ner igenom hålet i armaturen för att sedan trä på en mutter i full frihet.

På armaturen jag brottades med så är det själva öglan (egentligen en krok) som är muttern och sitter närmast kroken i taket. Det går alltså inte att trä igenom skruven och gänga på muttern. Den är inte lång nog, alternativt mina fingrar är för tjocka för att komma emellan och hålla den. Det är därför den är en krok, det är meningen att man skall kunna haka på den, men den var för kort för det.


Men nu låter min fru mig inte köpa lampor efter hur enkla de är att montera... :) Så ta det som en varning och konsumentupplysning. Kolla i affären innan!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Men nu låter min fru mig inte köpa lampor efter hur enkla de är att montera... :)
Du kanske skulle överlåta monterandet till henne så hon lär sig att prioritera väsentliga produktegenskaper. :p
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Du kanske skulle överlåta monterandet till henne så hon lär sig att prioritera väsentliga produktegenskaper. :p
Fast då är ju risken överhängande att orden "disk," "tvätt," och "städning" (och "brist på,") nämns i samband med mitt namn. Så jag föredrar att slå vakt om min unika kompetens som lampupphängare... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast då är ju risken överhängande att orden "disk," "tvätt," och "städning"
"Disk" löser du genom att köra den ovärderliga, ömtåliga och av hennes farmor ärvda servisen i diskmaskinen. "Tvätt" hanteras genom nyinköpta billiga knallröda strumpor tillsammans med den vita favoritblusen. "Städning" kan vara klurigare men rulla in högtrycks(hetvatten)tvätten i vardagsrummet så borde du gå fri även där. :eek::cool:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
tommib
Alfredo skrev:
"Disk" löser du genom att köra den ovärderliga, ömtåliga och av hennes farmor ärvda servisen i diskmaskinen. "Tvätt" hanteras genom nyinköpta billiga knallröda strumpor tillsammans med den vita favoritblusen. "Städning" kan vara klurigare men rulla in högtrycks(hetvatten)tvätten i vardagsrummet så borde du gå fri även där. :eek::cool:
Ah... den gamla klassiska strategiska inkompetensen :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.