Jag har tittat på infosidan om ROT här på siten men jag blir inte klar över vad som gäller ändå...

Så nu ställer jag frågan här, ledsen om det är frågat förut:

Vi lät bygga ett Attefallshus som gäststuga på vår fritidshustomt förra året.
Stugan är klar men utan altan, vilket behövs vid entrégaveln eftersom det är bergigt där.
Nu undrar jag ifall det berättigar till ROT-avdrag om jag anlitar en snickarfirma för att bygga upp trädäcket? Det skall fästas med bärlinor som skruvas genom fasaden in i husets grundreglar.
Så det blir definitivt en del av stugan.
Bygget färdigrapporterades till kommunen i oktober 2016.
 
Jag vet inte. Men jag tror att frågan ligger i detta att huset är nybyggt.

Om du bygger en ny huvudbyggnad så får du ju inte ROT för bygget, eller ombyggnader under de första 5 åren. Du får heller inte ROT för nybyggnad av en komplementbyggnad, som du ju har här.

Det jag inte vet är om 5 årsregeln gäller även för nybyggda komplementbyggnader, rent logiskt borde 5 årsregeln gälla även där. Annars kan man ju nybygga ett attefallshus väldigt rudimentärt, och sedan bygga färdigt med ROT, som "ombyggnad".

Du får ROT för ombyggnad av komplementbyggnad, så efter 5 år borde det solklart vara OK att bygga altan, frågan är vad som gäller under de första 5 åren.
 
Hittade detta på skatteverket! Som du säger krävs det 5 års ålder eller mer.
Så det är nog nybyggnad utan bidrag...
 
Hej!

Lite sent men sitter med samma fråga inför framtiden gällande garage som senare ska isoleras, byggas däck runt och dras el till och sånt. Kan inte se skillnad mellan garage, Attefallshus och andra komplementbyggnader eller komplementhus.

Hittar detta hos Skatteverket som enligt mig ger rätt till ROT på alla arbeten som utförs på en färdigställd komplementbyggnad så länge bostadshuset uppfyller kraven för ROT. Jag antar att en byggnad är färdigställd när man fått slutbesked, någon annan som verkligen vet vad som gäller?

Texterna från Skatteverket med länk (mina fetmarkeringar i texten):

Om- och tillbyggnader
Om- och tillbyggnad av bostadsrättslägenheter, ägarlägenheter, småhus och till småhuset tillhörande komplementhus ger rätt till rotavdrag. Se dock begränsningen för så kallade femårshus nedan.

Och längre ned:

Särskilt om arbete på komplementhus
Rotavdrag medges för reparation, underhåll, om- och tillbyggnader som utförs på komplementhus. Ett komplementhus är ett hus som funktionellt hör samman med småhuset, det kan exempelvis vara ett garage, förråd, växthus eller liknande. Byggnation av ett komplementhus kan inte jämföras med en tillbyggnad av småhuset, utan ska ses som en nybyggnation och ger därför inte rotavdrag (HFD 2012 ref. 47).

Komplementhuset följer småhusets ålder, vilket innebär att ett komplementhus inte kan byggas om eller byggas till om småhuset är fem år eller yngre, se ovan om Nybyggnation och femårsregeln. Det har alltså ingen betydelse att komplementhuset har en betydligt högre ålder och kanske fanns på tomten tidigare än det nybyggda småhuset. Däremot kan komplementhuset vara yngre än fem år om småhusets värdeår är tidigare än fem år.

Länken finns här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.4/2945.html#h-Garage-och-carport

Någon som har andra erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.