Efter schaktning för vår grund fick jag uppskattning på drygt 600 ton stenmaterial skulle behövas. Min egen uppskattning pekade mot knappt 400 t så jag blev väldigt förvånad och bad om ett underlag. Man ville inte ge ett sådant (och om jag inte skulle kunde ge klartecken skulle man avbryta arbetet).

Jag ringde då entreprenörens personal på plats som var mer samarbetsvillig och skickade ett foto på pappret man använt för uträkningen. Från detta framgår att vi på var sitt sätt kommit fram till exakt samma yta på schaktet. Djupet har man mätt på 12 punkter och sedan delat med 10 för att få medeldjupet. Gissar att man gjort fel i hastigheten och därmed överskattat djupet med 20 %. OK där är en delförklaring till skillnaden tänker jag.

När man väl har räknat yta och djup till volym, har man konverterat denna till vikt med 1,7t/m3. Känns också rätt. Därefter han man lagt på en felmarginal på 30 % vilket ger resten av skillnaden. Givet att skillnaden beror på felräkning på djupet och felmarginal känner jag mig lugnad och ger klartecken. Jag ska ju få vågsedlar som visar den faktiska åtgången.

En tid senare kommer vågsedlarna per mail till mig (inte som faktura bara som information/underlag) och det visar sig att de summerar till precis under den mängd jag godkänt. I samtal med entreprenören framför jag att det är svårt att förstå hur så många ton kunde gå åt utifrån de kända förutsättningarna. Deras förklaring var ödmjukt i stil med att de brukar komma rätt nära med sina uppskattningar, och att skillnaden mellan min och deras siffror skulle bero på att stenmaterialet kompakterat. Gör jag en beräkning på det skulle det innebära att jag har 2,5-2.6t/m3 under huset. Redan här känner jag att något inte stämmer. Stenleverantören (stenbrottet) anger själv att den kompakterade vikten är 1,7-1,8t per kubik.

Men det kommer mer! Vid granskning av vågsedlarna kan bland annat noteras att tre av dessa avser leverans som gjordes efter att grunden gjutits och byggnationen av huset påbörjats. Det är samma bil som gjort dessa tre leveranser (av totalt ca 30) och de är gjorda med en minuts mellanrum. :rolleyes: Så mycket för vågsedlars tillförlitlighet.

Leverantören är meddelad om bristerna ovan och har inte återkommit. Vad skulle ni göra i vår situation?
 
1. Felberäkning ang. djupet kan så vara. Svårt att bedömma utifrån din text.

2. 30% felmarginal stämmer inte, det är packningsgraden. Materialet packas till ca 30 %. Helt normalt.

3. Vågar i grustäkter är datorstyrda och är ibland "offline". Då tvingas man skriva ut vågsedlar senare när systemet funkar igen. Inte helt ovanligt och då får man även de lass som i verkligen vore omöjliga. Därmed inte sagt att det är så i detta fall.

Du kan gärna komplettera med din uträknade volym.
 
  • Gilla
scania r500
  • Laddar…
Tack för svaret!

Så här ser entreprenörens underlag ut:
Handskriven beräkning och ritning på papper som jämför entreprenörens och användarens vikter och volymer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är min egen beräkning uppställd bredvid entreprenörens:
Jämförelsetabell som visar beräknad upppackning, volym och vikt av material för ett byggprojekt, med entreprenörens och användarens siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Packningsgrad är också något jag funderat på. Materialet väger 1,6 t/m3 och 1,8 t/m3 kompakterat (dvs drygt 10 % kompaktering. Entreprenören har räknat 1,7 t/m3 och därför har jag också gjort det. När jag hör med leverantören av stenmaterialet väger mina produkter ca 1,8 t/m3, dvs något högre men knappast någon packningsgrad på 30 %.

Om vi antar att 60 t använts för att göra tillfarten till schaktet bärigt, återstår 580 t, som fördelat på 228 m3 innebär en vikt/volym på 2,54 t/m3 eller en packningsgrad på 60 %. Vågsedlarna avviker alltså rejält från det vi faktiskt vet genom mätning/uppskattning.

Slutligen kan nämnas att det jag kallar entreprenör ovan egentligen är underentreprenör. Denne erbjöd mig att ta en stor andel av leveransen vid sidan så det skulle bli billigare för mig (genom att inte huvudentreprenören skar emellan). Det är alltså flera saker som inte stämmer här...

Hur skulle ni hantera situationen? Mycket tacksam för råd!
 
Krasst räknat, vad gör era olika beräkningar av mängden massor för skillnad ekonomiskt sett?
 
KnockOnWood:
Räkna ca 300 kr/m3 så storleksordningen 60 tkr.
 
Amoun skrev:
KnockOnWood:
Räkna ca 300 kr/m3 så storleksordningen 60 tkr.
190 ton i skillnad mellan din beräkning och entreprenören = 112 m3 * 300 kr/m3 = 33 kSEK
 
Knock:
Sorry fel enhet på prisuppgiften, 300 kr/t, ej m3.
 
Snailman
Jag anlitade ingen markentreprenöe, men blev en himla massa långtradarlass, det enda tråkiga var väl när det spöregnat strax innan bilen vägdes.

23 vågsedlar med 35 till 40 ton på varje blev det./ till två tomter
 
Redigerat:
harry73
Jag tror att man kan lita på vågsedlar, sedan tror jag inte att man kan lita på att de sista 3 lass gick till din väg.
Har entreprenören ett annat uppdrag, där de sålde fastpris och därmed inte behöver vågsedlar som underlag, kan de använda dom till dig.

Vad du kan göra är att bestrida de sista 3 lass för att de inte passar in tidsmässigt och för att den totala mängden är 30% mer än beräknad. Då ska du betala allt som du inte bestrider. Och sedan får du kolla hur entreprenören reagerar. Har du tur accepterar han det, har du otur börjar han bråka. Sedan får du fundera vidare hur du vill gå vidare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag håller med harry73, man ska kunna lita på vågsedlar, det är hela idén med dem.

Om vågarna skulle vara offline ibland som nypon skriver, så borde det ju i rimlighetens namn noteras på vågsedeln att tidpunkten inte stämmer med verklig tid för vägningen.
 
Nu vet inte jag vad de har för vågsystem i den täkten men det spelar normalt ingen roll om vågarna ligger offline då de loggar korrekta uppgifter ändå. Det borde i alla fall stå på vågsedlarna vart materialet ska levereras och då blir det ju svårare att plocka tillgängliga sedlar så man får ihop rätt mängd. Är sedlarna från hjullastare eller från fast våg? Kan du lägga upp en kopia här?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Här är en uppdatering av läget:

Leverantören hävdar fortfarande leverans enligt vägsedlar. Enligt dessa underlag ligger det alltså ca 200 ton mer än det borde få plats i mitt schakt om man räknar på yta x djup x densitet. Leverantören har ingen egen bra förklaring till hur så pass mycket mer material gått åt, utan kan enbart hänvisa till vågsedlar.

Jag har även fått förklaring till de vågsedlar som är datumstämplade efter husresningen. De handlar om att de omskapade för att få rätt projektnummer. Så för de av er som tror och / eller hoppas att man kan lita på vågsedlar - tyvärr! Om man kan ta ut nya vågsedlar för redan levererat gods blir de lika tillförlitliga som ett worddokument. Dvs helt beroende av den/de som skapar och hanterar detta.

I mitt fall finns det underleverantörer och om något otillbörligt skett är det fullt möjligt att senare led är ovetande om detta. Men det är också så att det inte finns något starkt motiv att ifrågasätta/kontrollera då en uppblåst kostnad faktureras vidare tills den når mig som slutkund.

Leverantören har fått betalt för drygt 400 ton, vilket är rimligt utifrån vad vi vet om schaktets volym och densitet. Det återstår därmed ca 200 ton, motsvarande 60 tkr. Där står vi nu.

Micke_vb:
Fast våg.
Följesedel från Sydsten som visar information om levererad makadam, med CE-märkning och detaljerad viktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte hur just denna våg fungerar men då jag har hämtat skrivs vågsedlen när min bil står på vågen tror om man då har angett fel uppgifter så får man nog korrigera det manuellt med en penna annars är ju vågsedlen helt värdelös om den kan skrivas oberoende på när man hämtar eller rent av när man inte är där
 
Snailman
Andreas_kalmar skrev:
Vet inte hur just denna våg fungerar men då jag har hämtat skrivs vågsedlen när min bil står på vågen tror om man då har angett fel uppgifter så får man nog korrigera det manuellt med en penna annars är ju vågsedlen helt värdelös om den kan skrivas oberoende på när man hämtar eller rent av när man inte är där
Jag som mottagare har alltid fått vågsedeln i form av en karbonkopia av chauffören vid leveransen.
 
Och han fick den på på vågen när han vägde ut
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.