Vi kan inte bestämma oss för om vi ska ha takkupa eller ej.

Vi försöker skära ner på kostnader, det är så mycket vi vill ha i vårt nya hus. Golvvärme, kakel och klinkers i badrum m.m.
Tyvär kan man kan inte få allt utan att prioritera bort något annat.

Vi ska bygga ett Älvsbyhus, modell Torgrim. Är rädd att det blir väldigt mörkt och trångt utan takkupa. Ett lite billigare alternativ är ju att sätta takfönster istället.
Har hört att ett takfönster ger tre gånger mer ljus än takkupa.
Däremot ger den inte den rymden som en takkupa ger.
Hörde att takkupa inte särsilt mycket dyrare än takfönster???

Om vi ska ha takkupa lägger vi den på baksidan för vi tycker inte det är snyggt med takkupa fram på modellen Torgrim eftersom fönsterna inte hamnar rakt ovanför fönsterna där nere.
Vi har skog på baksidan och därför kommer ingen att sen den där bak, vilket är lite synd. Så den största anledningen till att vi vill ha den är ju isåfall att den ger rymd och ljus inuti på ovanvåningen.

Vi kommer att ha ett rum i var ände. Till vänster när man kommer upp för trappan ska vi ha toalett, dusch och bastu.
Funderar även på att ha ett takfönster på toaletten.

Tror ni att det räcker med ett takfönster som mirremot trappan när man kommer upp.

Hur resonerar ni?
 
Har inget älvsbyhus själv men kanske kan bidra litegrann ändå.
Jag håller på att bygga om hela övervåningen på min 1½-plans villa och had från början tänkt sätta in en takkupa.

Kommunen godkände dock inte vår lösning och vi fick inte göra takkupan så som vi ville.

Vi sätter därför in takfönster istället (betydligt lättare att få bygglov för).
Vi kommer sätta in total fyra fönster, två stycken 78x160cm bredvid varandra på ena sidan och två stycken 50x78 (tror jag dom är) på den andra sidan, inte bredvid varandra utan ca 5 meter emellan.

Än så länge har i bara satt in dom små fönstrena men oj säger jag bara.
Dom två släpper in otroligt mycket ljus.
Är det ljus man är ute efter så tror jag takfönster är mycket bättre.
Jag förstår vad du menar när du säger att man inte får den extra rymden som med en takkupa, men jag tror att den upplevda rymden med takfönster blir större.

Jag vet inte vad älvsbyhus vill ta för att sätta in en takkupa, men vi betala ca 24000 totalt för våra takfönster (utan installation) och det tror jag inte man får en takkupa för.

Tänk även på att takfönster är lätt (relativt i alla fall) att sätta in i efterhand, så du kan ju skjuta detta på framtiden om du inte tänkt inreda övervåningen på en gång (jag antar att det är en 1½ plansvilla vi pratar om)
 
Beställ takkupa, du kommer inte ångra dig. Dom ska endast ha 45,000:- för en takkupa och det är rena rea priset.

Takfönster kan du sätta in ändå.

Deras takkupa är skitsnygg, och det ger otroligt mycket mer rymd på ovanvåningen. Den ensam gör att du får ett allrum mellan dina två rum. Utan kupan blir det bara en korridor.

Enda nackdelen med kupan är att man måste måla den, vilket är lite besvärligt.. :p
 
Kan bara hålla med Strixx.

Vi valde till takkupa och har defenitivt inte ångrat oss. Det blir en helt annan rymd på ovanvåningen om vi jmf med de av våra grannar som inte har takkupa. Priset är även mycket överkomligt.

Vi har sedan även satt in takfönster på toaletten - det hade inte gått utan!
 
Har ett hörner och takkupan skulle jag inte vilja vara utan. Grannen har ett liknande hus utan takkupan och i mitten där trappan går upp är det alltid kolsvart ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.