Bor i lägenhet fram till och med April 2017. Fläkten över spisen är, jag vet inte vad jag ska kalla det, en detalj som hänger där, men till ingen nytta, för den tar inte en molekyl av stek-os eller vattenånga.
Hyresvärden anser inte att han behöver byta ut den, och han anser sig inte a råd med det heller.

Vi ska bo här lite mer än ett år. Det är ingen evighet, men heller inte en tidsram som vi klarar oss utan att ha en ordentlig fläkt över spisen. Jag har varken lust eller vilja att börja bråka med hyresvärden, och dra in hyresgästförening och alla vad det må vara.
Håller hellre "god min" under året, och betalar för fläkten själv.

Har två frågor, och min förta fråga är.

Tittar runt lite på nätet, men har inte en anig om vilken typ av fläkt jag ska söka efter.
Kopierade kategorierna under "köksfläktar" från tretti, och dessa finns att välja mellan.

Vägghängda köksfläktar
Frihängande köksfläktar
Underbyggnadsfläktar
Utdragbara köksfläktar
Takintegrerade köksfläktar
Centralventilation
Vajerhängda köksfläktar
Bänkfläktar

Vilken av dessa är det jag ska titta på för fläkten på bilden nedan?

Kökshylla med kryddor och kärl ovanför en vit, oeffektiv spiskåpa, som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga två, klarar "vem som helst" att byta fläkt, eller är det uteslutet att hoppa över professionell hjälp?

Tack på förhand!
 
Är det typen med bara ett spjäll i (centralventilation) så är det en av samma typ som gäller.

Sitter det en fläkt i?
 
Jag är alltför tekniskt obegåvad för att ens svara på ifall det sitter en fläkt i.
Hyresvärden berättade att det sitter en fläkt på vinden (Bor i radhusliknande komplex med tre lägenheter), och att köksfläkten har en stor del att göra med ventilationen av hela lägenheten, vilket får mig än mer att undra hur han resonerar.
 
BirgitS
Det ser ut att stå Franke på fläkten i alla fall. Finns det någon klisterlapp/märkplåt undertill eller i utrymmet bakom fettfiltret där det kan framgå vad det är för modell?
 
Ja, förmodligen är det bara ett ställbart spjäll kopplat till en central fläkt för alla lägenheter. Och precis som hyresvärden är inne på så används det även för grundventilation genom att det inte går att stänga helt.
Sätter ni dit en egen fläkt så riskerar ni att trycka in erat matos i grannarnas lägenheter.

Enda lösningen (utan att ändra något i den centrala ventilationen) vad jag kan se är att byta ut spjällkåpan mot en kolfilterfläkt som blåser ut luften i rummet igen och sätta ett frånluftdon nånstans ovanför (med ställbart spjäll) kopplat till slangen som går upp så att man kan behålla grundventilationen.
 
M
Har du kollat så att fettfiltret är rengjort? Om du tar bort filtret är det något drag i fläkten då?
 
A
Kallas för spiskåpa då den är utan motor.
Finns heller ingen möjlighet att styra någon extern motor.
Det sitter bara en mekanisk timer som stänger spjället du öpnar med vredet.
Om du tar bort filtret ser du om spjällöppningen fungerar
 
Det är en med centraltsug då måste du köpa en till detta. Märket Franke har sådana.
 
Det händer ganska ofta att spjället i dessa fläktkåpor klibbar fast i kåpan. Ta bort fettfiltret och kolla om spjället öppnar som Electroluxaren föreslog.
 
S
Underbyggnadsfläktar
frågan är om franke gör bara vanliga eller också gör c-ventilation
 
S
verkar vara sladd och kanske uttag bakom bruna korgen
 
Sladden är till belysningen i spiskåpan.
 
S
Immobil skrev:
Sladden är till belysningen i fläktkåpan.
ja, inte sa jag vad det är till.
är elektroninsk brytare också så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.