Beslutsvånda och har inte så lång tid:

Markarbeten har börjat på våran tomt. Vi köper fyllnadsmassa direkt från entretrepör och har en budget på 150.000 då ena grannen hade fylld i för 100.00 och våran tomt luter lite mer. Har först denna vecka fått kalkylen från entreprenören: 85.000 - 90.000, best case 65.000 rimligare änn kalkylerad. Min make vil gjuta garage- og förrådsgrund för dessa kronor, totalt 60kvm (garage 40 = dubbel). Jag är inte lika övertygad eftersom vi a) inte har pratat m el-kille änn och snabbrräkning på spottar till huset blir ca 10.000, pluss extra dosor och rördragningar utöver föreslagen ritning. b) inte pratat m kakelkille, får välja för 150kr/kvm = inte mycket? och c) inte pratat m målargubben, totalsumma ca 60.000 för material och arbeten, och vi vill inte ha standardtapter. And so on.

Jag ser ju helt klart fördelen m gjutat garagegrund, det är inte frågan om det. Frågan är ska vi våga pängarna? hur skulle ni gjort? Snacka m banken och be om mer pängar? Kan säkert gå det ochså...hjälp, dyrt nog som det blir.... :p

 
Ta standard tapeter...risk för sprickor första åren då huset sätter sig...slöseri med dyra tapeter (detta har jag lärt mig, men kanske finns andra alternativ?)

Boka tid med bank & kolla om ni kan ta mer lån ifall ifall.
Bestäm er båda...var överrens. Samtidigt brukar det vara billigare att göra allt på en gång när man ändå håller på med husgrunden så kan de lösa garagegrunden. Skönt för er att allt är klart slipper ni bry er om det & kan koncentrera er på nästa dyra projekt..nämligen trädgård :)

(PS jag var i samma sits...vi tog på en gång. Bara ni har det i bygglovet & planen så ni inte betalar dubbla bygglov sen.)

60.000 för måla invändigt? Är det ett jättestort hus?
Vi har ca 160m2 kommer kosta oss 51000 om vi tar från hustillverkaren. ca 30.000 om vi anlitar egen firma där vi vet vad de går för.

Är det utvändigt med så kanske ni kan måla lite själva..inte svårt bara lite tid som krävs & mycket pengar att spara..det sistnämda är alltid gott att ha :)
 
Tack för input:
- vi vil inte ha tapet överhuvudtaget, vil ha målade väggar. Eftersom det är gipsade väggar måste någon duk på, har för mig att det inte är jättebilligt - eller? Standartapet är Borås´borosantapet, gillar inte dom överhuvudtaget. Husets grundflata är kvadrat , inredningsbar vind, summan jag nämde är vad jag _tror_ vi får arbeten för, har inte exakta siffran framför mig. Kommer inte göra något själva invändigt (jobbar hällre ett extra jourpass). Målning utvändigt gör vi själva.
- bygglovet är klart.
- har tänkt kolla m banken i morgon.

Någon som kan tala om för mig vad som kan va rimlig kostnad för att gjuta 60 kvm grund samt förbereda tomrör för vatten avlopp och el. 50.000? Sjävla markarbeten ingår redan i entreprenaden.

mvh hanneli
 
30.000 med gjuten platta! Fick vi i alla fall...
 
Vi skall passa på att gjuta förrådsplatta och sätta plintar för carport i samma veva som huset byggs, för detta vill hustillverkaren ha 10.000 extra, känns som en vettig investering eftersom man slipper en massa bök när det väl blir dags att bygga hus till bilen. Dock vet vi ej var det slutar riktigt eftersom den summan bara gäller gjutningen, en kommer vi att vilja ha förberett för el etc.
 
Vi funderar lite på att bygga carport först, och sedan bygga väggar då maken ochså vill ha isolerat garage så han spola saltet av bilen på vintertid. Dessutom trängs förvaringsutrymme ganska desperat till cyklar, bildäck, trädgårdsprylar mm som jag inte har större lust placera på den inrädningsbara vinden... Då får man ju inte börja där hällre. Lutar åt att jag låter mig övertygas om att detta är rätt använda pängar...

Mulan: hur många kvadrat är eran platta? Som skrivet ska vi ha 60kvm inkl förräd.
 
Oj 60m2..nää ca 40m2 här.
Men vårat pris är uppskattat till ca 30.00 kostar mindre egentligen. Själva garaget står vi för själva men de löser allt med grund, betong & dränering, el mm.

Då de ändå håller på med husgrunden så tar det inte så lång tid att fixa garagegrunden.
 
Ok, då blir inte min uppskattade summa på 50.000 så tokig, då. Inkl markarbeten, dränering och rördragning. Vi ska ochså bygga garaget själva sedan. Nu har vi precis avslutat ett tre timmar långt möte m elkillen, och det blir nog liiiite extra där ochså. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.