Hej!

Jag har ett 1,5-planshus som är 8 meter brett. På ena sidan huset byggdes huset ut på längden med 4 meter på 70-talet, i källarplan och bottenplan med platt tak som en gång i tiden varit en stor balkong.

Nu planerar jag att riva och bygga om den här utbyggnaden så att även ovanvåningen förlängs, och utbygget är i rätt så dåligt skick ändå.

Mitt grubbel uppstår då jag egentligen behöver slå upp en limträbalk i mitten av rummet för att avlasta takstolarna då spännvidden på bjälklaget blir 8 m på bredden.
Men jag tänker att om jag lägger balkarna längs med huset istället, så blir det ju bara 4 meters spännvidd, vilket är OK för att slippa limträbalk.

Men kan man sätta takstolar och bjälklag tvärs varandra?
Jag har 38 graders taklutning, med förhöjning.

En vanlig ramverkstakstol inkluderar ju liksom golvbjälklaget i takstolens konstruktion.

Men däremot hittade jag de här bilderna när jag googlade lite:
Schematisk ritning av en ramverkstakstol med betecknade delar som överram och hanbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en liknande IRL:
Inredningsbild av en oavslutad vind med synliga trästommar, takstolar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sån konstruktion skulle man ju rent teoretiskt kunna fästa i ett bjälklag som går längs med huset, även om jag inte lyckas hitta några bilder på att någon gjort det.

Förstår ni vad jag menar?
Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

- Mats
 
Takstolen på skissen (ofta kallad svensk takstol) är avsedd att användas tillsammans med betongbjälklag.
Frågan är hur mellanbjälklaget klarar av belastningen från stödbenen. Last från alla takstolarna hamnar ju i princip på samma bjälke.…
 
Men hur blir taket på tillbyggnaden om du vrider takstolarna 90° ?
Kommer det inte att se tokigt ut exteriört?

Eller har jag inte förstått :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.