TL;DR: Jag har idag inga fuktproblem på vinden men dålig uppvärmningsekonomi. Nu måste jag göra om isoleringen på vinden pga av eldragnings och ventilationsarbete. Är jag tokig som försöker mig på att ändra på en vind där det inte finns några problem? Om inte, vad bör jag tänka på vad gäller ventilation av vinden i samband med att jag lägger tillbaka isolering på vindbjälklaget givet att jag vill förbättra uppvärmningsekonomin. Extra stort frågetecken gällande takfotsventilationen som idag släpper in stora mängder utomhusluft.


I samband med att vi drar om elen i vårt 70-talshus med valmat tak så behöver vi ta bort isoleringen på vinden. Vi har idag inga fuktproblem på vinden (jag antar att det beror på att vi värmer upp den iom att den är så dåligt isolerad). Just nu håller jag som bäst på att få bort mineralullen från vinden.

Den giriga och nyfikna delen av mig är intresserad av att isolera mer, alternativt bygga en klimatvind då vi ändå ska lägga om taket inom närmsta åren. I ganska milda december hade vi en elförbrukning på 4000kWh och hade vi kunnat få mer värme ur våra kassa element hade vi med glädje krämat på lite mer för det är kallt i huset.

Det som kommer att göras inom kort oavsett hur vi väljer att göra med isoleringen är:

• Dra spirorör till samtliga rum på övervåningen (förmodligen drar jag så att FTX är möjligt i framtiden men kör enbart mekanisk frånluft till en början då fönsterna läcker som tusan och att byte/renovering inte är en topprioritet nu)
• Byta pannor och ev. läkt på taket (tror att läkten är i OK skick men det behöver bekräftas)
• Dra om/dra mer el på övervåningen
• Fräscha till ytskikt på övervåningen, inklusive att byta ut träpanel i taket mot gips (i samband med detta skulle det vara möjligt att lägga diffussionsspärr mot innertaket)

Eftersom jag redan har dragit igång med att slita ut isoleringen behöver jag ganska snart bestämma mig för vad jag ska ersätta den med när el/nätverkskablar och spirorör är dragna.

Jag har fått en offert från ett lokalt bolag som erbjöd sig att göra hela isoleringsjobbet för SEK92.000,00. De rekommenderade att sätta diffussionsspärren i innertaket sätta upp vindavledare mot takfoten samt en sarg/materialstopp vid balkongen (se bild på hur det ser ut nu). Sen förslog det 400mm mineralull.

Det jag inte riktigt förstår är hur jag ska göra med takfotsventilationen. Om jag skulle isolera betydligt mer än idag så kommer det att bli svinkallt på vinden och jag misstänker att problemen kommer som ett brev på posten. Om jag sätter igen takfotsventilationen tänker jag att luften kommer att stå still.

Det alternativ jag ser är följande:

• Lägg tillbaka samma mängd mineralull (säkra kortet)
• Sätt igen takfotsventilationen (eller begränsa den betydligt m.h.a. vindfångare), sätt diffussionsspärr och lägg på betydligt mer mineralull (ev. fuktstyrd mekanisk ventilation)
• Samma som ovan men utan diffussionsspärr och med cellulosaisolering
• Bygg klimatvind när vi byter pannor – men här är jag osäker på hur man gör med ventilationen

Eftersom jag måste bestämma mig ganska snart för hur jag ska isolera längs takfoten så är jag nyfiken på vilket tillvägagångssätt som passar vilken vindisoleringsstrategi. Om jag kör på vindfångarna som signifikant skulle minska intaget av utomhusluft skulle jag kunna lösa ev. fuktproblem med fuktstyre mekanisk ventilation och är den setupen lämplig även om jag skulle isolera yttertaket (klimatvind)?

Bifogar en bild på hur det ser ut när jag tagit bort isoleringen på vindbjälklaget vid balkonen (isoleringen som är kvar går ned bit utanför ytterväggen på balkongen. Den låter jag vara kvar tills jag bestämt mig för hur jag vill göra).
 
  • Delvis borttagen mineralullsisolering i ett vindutrymme med synliga träbjälkar och takläkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klimatvind oavsett vad du väljer i bjälklaget iallafall. Frågan är väl hur tätt det är mot läckage från bostadsutrymmet
 
Johannes Carlsson skrev:
Klimatvind oavsett vad du väljer i bjälklaget iallafall. Frågan är väl hur tätt det är mot läckage från bostadsutrymmet
Tack - OK, låt oss anta att när jag ändå håller på med taket isolerar yttertaket med någon klimatvindslösning.

Är det så att isolering på yttertaket skulle ge samma positiva effekt (förhoppningsvis inga fuktproblem) oavsett om jag gör det med nuvarande (150mm) mineralull och generöst luftinsläpp via takfoten eller med betydligt mer isolering och mindre ventilation via takfoten (och ev. någon sorts mekanisk ventilation)?

Jag tänker att en klimatvind är ett system, någonting mer än bara isolering av yttertaket men jag begriper inte riktigt vad det innefattar och hur det ska vara utformat (spec. vad gäller ventilation).
 
byggpaddan skrev:
...Jag tänker att en klimatvind är ett system, någonting mer än bara isolering av yttertaket men jag begriper inte riktigt vad det innefattar och hur det ska vara utformat (spec. vad gäller ventilation).
Man kan säga att "klimatvinds"-begreppet har två beståndsdelar:
1) Isolering i yttertaket, för att höja temperaturen på vinden.
2) Drastiskt minskad ventilation, för att inte få in den mycket fuktiga uteluften.

Här är en beskrivning på hur man gör i ett nybygge:
http://docplayer.se/4808150-Tryggar...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html

Och om du gör ett forumsök på sökord: klimatvind, användarnamn: knockonwood, så ser du vad vi skrivit tidigare i ämnet.

För övrigt har jag sett referat av forskningsrapporter (från Norge, Bergen eller Trondheim tror jag) där man visat de positiva effekterna med att minska ventilationen i "uteluftsventilerade" kallvindar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för infon! Nu har jag läst bland dina inlägg. Nu är min plan att minska ventilationen m.h.a. vindavledare som täpper till luftinsläppet jämför med idag och sen isolera måttligt med cellulosa. Därefter ska jag hålla koll på vinden och har följande alternativ om något det inte skulle bli bra:

* Isolera utvändigt när jag byter pannor
* Installera Trygghetsvakten eller liknande
* Minska ytterligare på takfotsventilationen genom att sätta igen infödet från vindavledare

Nu är frågan hur tusan jag ska få vindavledare på plats i hörnen av huset. Med gasmask på får jag knappt in huvudet tillräckligt långt in mellan taket och vindbjälklaget för att kunna nå väggen på huset.. Skylift och montera utifrån alt. lämna över till någon firma som är listigare än mig är alternativen jag kan komma på.

EDIT: Vindavledare heter det
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.