Jag skulle behöva tips och råd hur eller kanske främst vad jag skall fylla ut längs en krypgrund mot berg för att skapa bättre avrinning runt grunden.
Vårat hus står direkt på berg. det lutar snett genom huset. Vid den hörna som är lägst möts en annan bergsklack och c:a 1 meter in på hus grunden är det djupaste punkten. det är inte väldigt djupt, ca 5 cm men det innebär att det ofta står vatten där som, i och med att det är berg och torpargrund rinner in under huset. där höjer det fuktigheten betänkligt. under vintern så snart det bli plus och övriga delar av året vid minsta regnsskur.
mina tankar just nu är att skapa det fall fram till knuten som är nödvändigt. Då det är berg under är jag inte så sugen på att borra, spränga mm för att kunna gjuta en betongplatta med fall utan funderar på alternativa material, som tjära med sand, någon asfaltsprodukt och helt enklet fylla ut.
I dag är det en öppen grop... men det skall bli en altan ovanför. (så snart problemet med avrinning är löst... )
I själva torpargrunden skall en ångtätduk läggas så att det bildas en luftkudde där miljön kan kontrolleras bättre och undvika den magiska 70% luftfuktighet.
Har någon några tips på lämplig fyllnadsmassa för att skapa avrinning. eller är det helt fel väg att gå?
 
En bild kan vara bra :)
 
Avloppsrör över mark utomhus mot bakgrund av snö och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledning längs husgrund med synlig vattensamling och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenansamling vid husgrund med rör och kablar synliga, snö och issmältning på betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer bilder, är volymmässigt inte ett jätteområde som behöver fyllas. Jag har inga illusioner om att det går att leda bort allt vallten. Det finns givetvis sprickor i berget, men att det står vatten och således så fort det regnar eller töar rinner vatten konstant in under huset.
 
Avloppsrör över mark utomhus mot bakgrund av snö och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde gå bra att gjuta i gropen och få ett fall/avrinning bort från grunden till dräneringen.

Har ett liknande problem på min ena gavel som jag löste genom att gjuta en klack från grunden och mot berget.
 
Blir det inte för tunn gjutning mot berget? eller måste jag bit i det sura äpplet och borra/spränga bort så att det blir en minst 5 cm tjock platta!?
 
Det skulle inte kunna gå att skära en ränna så du kan leda ut vattnet? Ser inte de första bilderna, annars borde de gå fint att gjuta,
 
Jag har borrat upp längs en spricka (syns till höger i bild, med dräneringsrör i.
Problemet är att det som är mitten av bilden är lägsta punkten och där behöver det höjas fram till hörnet. annars står det vatten där. Startade detta projekt våren 2016, och trodde då att det skulle räcka med ny dränage, men upptäckte att det stod vatten så fort det regnade. Försökte då leda bort vatten, vilket delvis lyckades, men en del återstår då det som sagt var samlas och blir stående, vilket innebär att vatten rinner in under huset i lite större mängd än jag skulle vilja. om en platta skall gjutas bör den vara 5 cm tjock har jag hört.. och då är det nya utmaningar med att få till den tjockleken på "plattan"
 
Men om du bara fyller på med betong mot husgrunden med 45° vinkel en bit upp och ner mot berget för att båda täta och leda bort vattnet som annars tränger på..
 
M
Ursäkta, jag är inte så insatt i den här typen av problem, men lite nyfiken av mig.

Skulle det inte kunna gå att skära ut en ränna längs med grunden på lägsta nivån och ev lägga ett dräneringsrör i rännan och sedan lägga ett galler ovanpå? Änden på slangen förlägger man på lämpligt ställe.

Det jag är lite skeptisk till är hur bra betongen klarar att stå emot vattnet i längden utan att det spricker och börjar läcka när det svänger i temperatur på hösten och våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.