kimf
Någon med bra koll på tvättmaskiner som kan gissa vad detta oljud kan bero på?

Maskinen följde med kåken vi köpte i somras, finns inget kvitto, men "såg typ oanvänd ut". Gissar att den är någorlunda modern. (kåken var ett dödsbo, så säljaren (barn till avlidne) visste inte heller ålder, men trode den var väldigt ny)
Det är en ewf1476gdw från elektorlux

[video=vimeo;205933369]https://vimeo.com/205933369[/video]

Ljudet kommer från högersidan av maskinen. Kommer endast vid centrifugering på maxfart.
Den står helt i våg, finns inga transportbultar eller något annat som verkar sitta kvar. Den fungerar helt som den ska rent prestandamässigt.

Aldrig skruvat med vitvaror innan, och inte så mycket med elmotorer etc heller. Men en del med med större maskiner (vattenkraftverk), så inte helt oetiskt lagd.
 
Jag ser bara "Sorry This video does not exist"..
 
A
Max 4år
Man får öppna på locket o kika
Ev är det en stötdämpare som gett sig
 
kimf
electroluxaren skrev:
Max 4år
Man får öppna på locket o kika
Ev är det en stötdämpare som gett sig
Tackar, insåg att det då finns chans att det är garanti på den, ringde service och var bara 1.5år gammal.
Återrapporterar när jag vet vad som var fel
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Lagerljud tror jag tyvärr det är.
 
kimf
Förhoppningsvis tyvärr för tillverkaren då ;)
 
Lämnade säljaren av huset garanti på produkten??
 
Kan vara pumpen, måste finnas en lucka på framsidan, öppna och kolla in ,kan vara en tops, spik eller något annat som ligger imot skovelhjul när pumpen går, vilket den gör när den centrifugerar
 
Hittar du inget i pumpen så ring elektrolux service och sedan ditt försäkringsbolag. Numer får man även rut-avdrag på reparationer av vitvaror i hemmet.
Min frys från Elektrolux har varit kass ett tag, den är 7 år. Ringde service och reparatören konstaterade fel på kretskort, bytte ut det och frågade samtidigt om jag hade pratat med försäkringsbolaget. Nä, den är ju 7 år gammal! Ring ändå sa han..
Sagt och gjort, ringde IF som hade lite frågor och det slutade med att hon sa. "vi ersätter 40% av vad en ny kostar, så ni får 2500 kr efter att självrisken dragits, kvitto behövs inte på varken reparationen eller frysen, det är ju så låg summa.."
Hade inget kvitto heller.
 
kimf
Somnade gissade Elektruluxaren. Det var stötdämparna som lossnat lite bara. Sitter med två bultar var på undersidan av maskinen. Räckte att bara dra åt dem. När dem sitter lite löst börjar dem skollra mot plåten under centrifugeringen.
Om man vinklade maskinen och ställde den på bakkant och ruckade lite på den kunde man ana samma oljud som vid centrifugeringen.
Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.