DMOL:
Men då är vi nog överens. Det finns nämligen dom som försvarar katternas frisläppande med att det "ligger i deras natur" och då är man ute på dålig, särbehandlande argumentationsgrund.

Hursom - min personliga åsikt är att det finns värre eländen i världen än lösa katter.
Lite vatten brukar träna dom att hitta en annan toalett ;) Problem solved.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
heimlaga.
Vad är en frasse?
 
Jag har själv undrat om det finns något man kan lägga ut som luktar eller skrämmer bort katten, trött på att vår egna katt skiter under biltaket men inte kan jag ju gå och skjuta den för det. Snart haft henne i 12 år.

EDIT: Frass, utan e på slutet är dialekt från österbotten och betyder hankatt.
 
D
MagHam skrev:
DMOL:
Men då är vi nog överens. Det finns nämligen dom som försvarar katternas frisläppande med att det "ligger i deras natur" och då är man ute på dålig, särbehandlande argumentationsgrund.
Ja det finns ju de som försvarar stenkastande ungdomar med att det ligger i deras natur också. Kanske samma problematik. Koppeltvång?
 
  • Gilla
Häljarp och 3 till
  • Laddar…
Haha. Ja hellre ett gäng katter är stenkastande hulliganer (y)
 
harry73
Plantera vinruta i rabatterna kan hålla katterna borta
 
  • Gilla
Cicciak
  • Laddar…
P
Katter tycker om mjuk sand och fint grus. Lägg grovt singel eller väggrus i rabatterna så slutar katterna att gå där. Väldigt enkelt, billigt och miljövänligt OCH snällt mot katterna som gör nytta nu när råttor blivit ett problem igen.
 
  • Gilla
Cicciak
  • Laddar…
Häll kaffesump i rabatten. Växterna älskar det men katter och rådjur gillar det inte.
 
O
För min del har kattskrämma fungerat hyffsat.
Vi har det för våra katters skull. Dessa är innekatter så det är inte jätte poppis när katterna går utanför fönstret å jäklas...

Själv undrar jag när folk ska börja släppa ut sina hundar på samma sätt man släpper ut sina katter?
 
  • Gilla
Cicciak
  • Laddar…
Tänk på att det är aldrig kattens fel utan ägarens. Skiter grannens katt hos oss så kastar vi över skiten tillbaka till grannen
 
  • Gilla
Häljarp och 3 till
  • Laddar…
D
hushem skrev:
Tänk på att det är aldrig kattens fel utan ägarens. Skiter grannens katt hos oss så kastar vi över skiten tillbaka till grannen
Det intressanta är att det antagligen rör sig om ett brott att återlämna skiten till grannen. Grannen kan bli kränkt!
 
Fixartanten skrev:
heimlaga.
Vad är en frasse?
Hane av djurarten katt brukar kallas frass.....
 
Ibland kommer katter in i trädgården. I lättgrävda ytor gör de sina behov. SKJUT DEM!
Fåglar kommer också in och skiter. SKJUT DEM!!
Det har hänt att rådjur gått över tomten och skitit. SKJUT DEM!
För att inte tala om den där igelkotten. SKJUT DEN!
Det har faktisk hänt att små barn tagit sig in. S…. SKIT I DEM!

Eller kan du göra bra.
Okastrerade hankatter kan få det att lukta förfärligt. De är i regel hemlösa, har stora revir och markerar dem. Försvinner en katt kommer en annan och tar över. Det flesta huskatter är kastrerade och har inte samma behov av att markera.
Katter gör bara sina behov där det går lätt att gräva. Sandlådan kan man klara lätt med ett nylonnät som man slänger över när barnen inte är där.
Vi använder marktäckare i rabatter. Toppen att inte behöva rensa eller vattna så mycket. Vintergröna, Ormöga, Fetknopp, Skuggröna, Myskmadra etc. Det går lätt att sätta lök och perenner i marktäckningen. En tät gräsmatta gräver de inte i.
Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Cicciak och 2 till
  • Laddar…
Hej. Har testat många olika saker: vitpeppar, kaffesump, försöka slänga vatten på de, skrämma iväg genom att jaga bort de och lägga stenplattor i rabatterna. Det enda som funkade var när vi skaffade en kattskrämma med ultraljud! Kommer inte ihåg var vi köpte den men googla kattskrämma så får du flera träffar!!
 
  • Gilla
Cicciak
  • Laddar…
Christer1968 skrev:
Om någon av mina grannar skaffar katt och har denna attityd så ryker grannsämjan, jag fångar katterna och för dem till någon hittedjursförening så ägarna för lösa ut dem, gång på gång....
Jag är djurvän och skulle aldrig skada ett djur men om ägarna tror att de får göra vad de vill så skolar jag ägarna...
Att medvetet fånga ett djur som är märkt med ägarens uppgifter och att dessutom göra det upprepade gånger. Jo, det är ett sätt att bli ovän med både grannen och rättsväsendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.